måndag 15 februari 2010

Planen, utgången

Jag tror inte det var något fel på planen egentligen men utgången blev en annan än vad jag hade tänkt mig.

Planen bestod av följande punkter:
  • värma middagen från igår
  • lokalisera ett styck Coop Forum
  • hoppas och be att de har pulkor kvar
  • inhandla en styck pulka
  • fara till en lagom backe
...och sist men inte minst:
  • ÅKA PULKA
Vi fick avvika från planen redan på Coop Forum. Jag frågade en expedit efter pulkor och hon sade att de inte hade några. Ledsen, uppgiven och lite ilsken vek jag in på plan B istället vilket var att inhandla kexchoklad istället. Dock framme i kassan såg jag en man med en pulka i vagnen så jag frågade honom och nästan sprang dit för att kolla. Som tur var så bestämde jag mig för att göra ett rumpprov på plats med nedslående resultat.

Jag började inse att Guds planer för mig denna vinter INTE är att åka pulka men på väg därifrån såg vi ett Intersport samt Sportex. Intersport hade sedan länge slut på pulkor. På byggnaden till Sportex stod det att de var bäst på cyklar vilket inte direkt ökade på våra förhoppningar. Men när vi kom närmare kunde vi redan utifrån se att det var här pulkorna huserade! Med hjälp av en strategiskt placerad stolpe kunde jag ganska diskret göra rumpprovet även här trots att jag befann mig endast några meter ifrån expediten. Denna gången föll det väl ut, jag passade!

Nästa fas var att lokalisera en lagom backe för en nybörjare som mig. För det är man väl igen om man inte har åkt på typ 25 år eller något. En bra backe stod till tjänst, precis övergiven av några åkare innan mig vilket var bra. Jag hade gärna den för mig själv eftersom jag inte helt litade på mina pulkaåkningskunskaper.

Jag traskade upp, satte mig lite darrande i pulkan och försökte ta sats, inget hände. Puttade lite till, inget hände. Lite till och där! Två månaders väntan, äntligen i backen och det var tom ännu roligare än vad jag hade föreställt mig! Jag nästan kiknade av skratt!

Andra åket var jag lite modigare trots att jag hamnade på ett gupp, det gick hur bra som helst! När jag ändå var där gick jag upp en tredje gång men det var där det började gå lite fel. Jag hamnade lite på sniskan och föll av nästan direkt men ingen skada skedd, jag dammade av snön och gick upp igen. Jag kunde ju inte avsluta med ett sådant fisigt åk!

För fjärde gången gick jag uppför backen. Nu var jag ganska andfådd men tänkte att det blir ju en bra träning. Om jag hamnade snett förra gången var det inget mot jag gjorde nu! Jag vet inte hur det gick till men swish, hej och där landade jag på huvudet.

Nu var jag lite skakad men 5 gånger är ju ett lagom antal och jag ville som sagt inte avsluta med ett fisigt åk. Själva vurpan var lite mer imponerande men nej, jag var inte nöjd. Jag gick upp för femte och absolut sista gången, oavsett hur det skulle gå. Denna gången tänkte jag att jag kanske satt snett eller liksom böjde mig så jag var noga med att försöka sitta med tyngden balanserad. När det började gå åt pipan tänkte jag att om jag försöker hålla mig kvar kanske pulkan bara svänger och att jag inte trillar av. Dum strategi. Jag trillade av. Även denna gången på huvudet och riktigt ordentligt. Hjälp vad jag fick ont i nacken.

Denna backe är ganska inåkt och isig och hård. Det vet jag för jag kände efter, två gånger med huvudet!

Eller som den lilla pojken sade när han spelade boll med sin bror och råkade panga grannens ruta. "Först var man så glad, sedan blev man så lissen"!"

Fast jag skrattar ganska mycket åt mig själv även om det är lite synd om mig. Men åka pulka, det fick jag till sist göra!

2 kommentarer:

  1. Låter härligt med pulkaåkning, men du ta med hjälm nästa gång!!!
    A gillade kakorna:)

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Vad underbart!!! Fast du fick lite ont i nacken;-)

    Stor kram!
    //Elisabeth

    SvaraRadera