onsdag 2 december 2009

Ätande

Mitt ätande börjar gå över styr igen. När jag började med cytostatikan och fick EC och kräktes så mycket tänkte jag att jag aldrig skulle vilja försätta mig i den situationen igen att jag skulle må illa eller kräka av mitt ätande. Jag mådde så illa och så dåligt av medicinen, det var för mig en omöjlighet att tänka mig att jag skulle kunna göra så mot mig själv. Men jag är på god väg - igen.

När jag gick på behandling mot min ätstörning fick jag skriva matdagbok och det visade sig att de gångerna jag hetsåt var när jag hade värk eller var trött. Med det i minne var jag väldigt orolig för när jag skulle börja med Taxotere eftersom det var kända bieffekter. Tyvärr blev det som jag befarade.

Jag får försöka gå tillbaka till ätstörningsbehandlingen och de verktyg vi lärde oss där. Att ha dagliga rutiner och 5 fasta mattider hjälpte mig väldigt mycket så jag får ta fram det igen. Men det är svårt. Och det hjälper ju inte mot det egentliga problemet, bara att hantera en av effekterna av det. Problemet är att jag inte riktigt klarar av alla tankar och känslor och rädslor som härjar i mig. När något kommer upp till ytan trycker jag bara ner det igen, precis som jag gjort i alla år. Det är den strategin som har gjort mig sjuk.

5 kommentarer:

  1. Kära Inger, jag blir ledsen när jag läser hur du har det nu. Det räcker med cancer, du behöver kraft för att bekämpa den. Kan du via din kurator, som du har bra kontakt med, kunna nysta upp känslor som ligger djupt, djupt och nu virvlar upp? Du behöver hjälp nu. Tunga tankar och känslor, ja även rädslor tar mycket energi och blockerar oss. Jag förstår att det är mycket gammalt som kommer upp och extra trycker ner när du behöver styrka att slås mot sjukdomen.
    Jag tänker på dig. God natt önskar Liba

    SvaraRadera
  2. Håller med Liba. Be om täta besök hos din kurator och få hjälp att möta det som behöver mötas och sätta ord på sådant som behövs sättas ord på. Det är nog skit-tufft att göra och som så ofta lättare sagt än gjort.
    Kramar om dig
    Elin

    SvaraRadera
  3. Du skulle inte kunna få komma tillbaka en vända på I, för att friska upp minnet och rutinerna? /Lotta

    SvaraRadera
  4. Tänker på dig och hoppas att du kan hitta tillbaka till dina "verktyg" igen, hoppas också att du kan få hjälp från någon annan om du inte orkar detta själv.

    Du har haft så mycket att ta dig igenom att det är måste vara otroligt svårt att orka vara stark på alla plan samtidigt.
    Kramar till dig.

    SvaraRadera
  5. Ni är helt otroliga, vilket fantastiskt stöd ni ger mig. Jag känner hur tårarna börjar rinna för jag blir så rörd.
    Kramar till er alla!
    / Inger

    SvaraRadera