lördag 27 augusti 2011

Festivalyoga

Under Malmöfestivalen har det varit yoga varje dag. Tyvärr missade jag några dagar men fyra gånger yoga hann jag med. Det var på innergården till församlingshemmet till en kyrka och det var en härligt tyst oas trots att det ligger i stan.

Jag hann med två dagar av My spirit yoga som jag får kolla upp närmare och två dagar med Kundaliniyoga. Inget av det har jag testat tidigare men jag har provat medicinsk yoga vilket är inspirerat av Kundaliniyogan.

Jag fick frågan vilken yoga som var bäst men det var omöjligt att svara på för de är så olika och jag tror att en kombination skulle vara väldigt bra. Den första yogan var en smula mer fysisk men på ett väldigt accepterande sätt. Det låter konstigt men när jag tränar den typen av lugn yoga känner jag mig hyfsat tillfreds med mig och min kropp vilket känns bra. Dessutom är det härligt att röra sig och stretcha kroppen.

Kundaliniyoga handlar mer om andning och meditation. Trots att vi satt helt stilla på en stol och tränade var den faktiskt jobbigare än den rent fysiska! Min andning är inte den bästa, jag andas för högt upp och för ytligt. Min bröstkorg är liksom stängd och det är emellanåt tungt att andas. Så jag skulle verkligen behöva träna andningsyoga, även om den är jobbig!

Meditation och avslappning ingick i alla dagar men ibland kan jag ha väldigt svårt att släppa taget om alla tankar. I Kundaliniyogan provade vi på chanting vilket jag gillade. Att sitta och ljuda ohm gjorde att jag inte kunde tänka lika mycket. Allt som kan lugna ner aktiviteten är bra!

Idag hade jag ju kunnat träna på egen hand - men det har jag inte gjort. Jag fattar inte varför det skall vara så svårt att göra sådana saker som jag vet gör mig gott. Varför känns det motigt? Fast det kanske bara är att acceptera det för tillfället och inse att jag behöver gå på ledd yoga ett tag för att komma in i det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar