tisdag 30 augusti 2011

En smula återhämtning

Idag har jag försökt att vila och det har gått hyfsat bra faktiskt.

Dagen började däremot inte så bra. Jag hade mardrömmar en masse! Dels så drömde jag att jag hade dödad någon vilket är en av de värsta mardrömmarna jag kan tänka mig. I samma dröm var jag på sjukhus för något med konstiga patienter och utan personal vilket gjorde allting ännu värre och jag känner fortfarande paniken över det. Som om detta inte hade varit tillräckligt var min sambo på besök med läppstift över hela ansiktet och medgav att han hade varit otrogen.

Skall jag våga somna ikväll?

Dagen blev dock bättre. Jag var på veckomässa i kyrkan och det var bra. Jag brukar få lugn och vila där. Jag mötte min favoritpräst samt körledaren som tillika är kantor i min kyrka. Båda två lös upp är de fick se mig och det känns ju alltid bra!

Med posten fick jag en faktura för ett uteblivet bokat besök hos onkologen som jag aldrig hört talas om. Jag blev väldigt förvirrad och jag vet fortfarande inte vilken tid som var den rätta. Jag var ju de facto på kontroll för några veckor sedan. Dock spelar det ingen roll för när jag ringde sade vederbörande att de skulle makulera den. Det var bra men sådant här tar ändå onödig energi.

En laddning låneböcker behövde återböras till biblioteket så jag cyklade dit. Både på dit och hemvägen lyckades jag undvika jag regnet så jag förblev torr. Jag satt där en stund och bläddrade i tidningar och böcker innan jag cyklade hem och lagade mat.

Det blev god mat men inte så mycket grönsaker tyvärr, det mesta var slut. Spaghetti och köttfärssås är dock en av mina favoriträtter och det gick lätt ner. Imorgon tänkte jag ta en tur till torget och handla frukt och grönsaker.

Jag brukar sitta mycket vid datorn. Forum och skaparbloggar är det jag mest ägnar mig åt. Samtidigt som det är roligt märker jag att det suger väldigt mycket energi. Dessutom har jag dålig sittställning så jag får väldigt ont. Vid samma skrivbord sitter jag och skapar. Märkligt att två saker som samtidigt är givande kan vara stressande. På Vidarkliniken fick jag med något som jag tyvärr hade glömt. Jag tog fram det och provade igen och jag skall hålla det i minnet för det får mig att må bättre.

Lite bättre är det idag men det kan lätt vända igen. Så fort jag känner mig piggare brukar jag kasta mig ut i nya utmaningar, projekt och skapande. Och dagen därpå är jag som en trasa igen. Vad jag måste lära mig är att det inte räcker med en dags återhämtning och att jag sedan är som jag var tidigare. Jag behöver betydligt mer återhämtning än så.

Jag pratade med en god vän för några dagar sedan och vi pratade lite om denna frustration och rastlöshet som jag känner varvat med trötthet. Hon sade att jag är inne i förändring där jag bla väntar på att få påbörja arbetsträning och att det tar energi. Så rätt, så klok hon är.

Planering är något jag har tänkt på länge. Jag borde planera min dag både vad gäller måltider men även aktivitet med tidsbegränsning. Det är så lätt att jag överaktiverar mig eftersom jag är så engagerad i allt jag gör. Så nu bestämmer jag att jag imorgon skall gå till torget för att köpa frukt och grönsaker. På vägen skall jag inom onkologen för att få lite papper påskrivna. Lunch blir rester från idag och mellanmål får bli frukt och/eller juice av dem (jag gillar min råsaftcentrifug). Ingen dator imorgon heller för att vila och på kvällen är det körövning.

Så får det bli.
Nattinatt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar