torsdag 16 juni 2011

Tårinnehåll

Tårars innehåll skiljer sig åt beroende på varför ögonen rinner. Rinner de för att det är blåsigt eller rinner de för att du gråter? Jag vet inte exakt vari skillnaden består av tyvärr. Jag försökte googla på det men kom bara till tårtinnehåll. För all del viktigt det också.

Jag hörde om det i ett program av CSI. Jag avskyr det programmet egentligen. De visar laboratoriearbete på ett fånigt sätt. Dessutom retar jag mig på att alla skall vara så spydiga. I det programmet var det någon misstänkt som klämde fram en tår och labbmänniskan erbjöd en näsduk. För att verifiera huruvida det var "riktiga" tårar eller ej gjordes det analyser. Givetvis sades det inget om hur dessa analyser gjordes för det är ju inte det som är det viktiga. Inte för vanligt folk i alla fall...bara för nördar som mig. Det kom fram att det var krokodiltårar och därmed kunde de anhålla den misstänkta. Stark bevisning va!

Jag tror att tårinnehållet skiljer sig åt men jag vet inte om jag tror på att man kan kolla det så lätt eller att bevisningen skulle hålla.

De senaste dagarna har jag haft mitt eget ansikte som ett litet försökslabb. Inte medvetet men jag har på nära håll kunnat studera verkningen av de olika typerna av ansiktskontinens. Tårar som kommer av yttre anledning såsom blås, kyla - tja, det räcker att jag skall gå ut för att ögonen skall rinna, det behöver inte vara dåligt väder - påverkar inte mitt ansikte mer än att jag knappt ser något. Tårarna som kommer av inre anledningar leder förvisso också till att min sikt blir dålig. Men utöver det är de frätande. Jag har fått eksem på ögonlocken och tårarna brukar etsa en fåra längs kinderna. Ingen som syns men den känns! Mina tårar torkar ut hela ansiktet samt fräter så det känns som att jag hånglat med ett sandpapper. Min lösning på det är Locobase. Men det har varit ett evinnerligt rännande på toa för att tvätta av saltet från ansiktet och smörja in det ånyo. Det har blivit många gånger per dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar