söndag 19 juni 2011

Plastikundersökning

Imorgon skall jag då än en gång till ingång 75. Denna gången slipper jag dock onkologen, jag skall istället till plastikkirurgiska klinikens mottagning på undersökning.

Och jag är nervös!!

Egentligen är jag livrädd inför en ny operation och det kan tänkas att jag står inför i alla fall två till. Jag kommer med största säkerhet att bli erbjuden en expanderprotes eftersom min hud är oskadad då jag slapp strålningen. Men tanken på att stoppa in något sådant i kroppen äcklar mig. Jag har ganska svårt att förstå kvinnor som förstorar brösten, att frivilligt gå genom en sådan operation och att välja att gå fram i livet med något sådant innanför huden.

Det andra alternativet är att få en magtutte. Då tar man hud och fett från buken och bygger upp ett bröst. Tanken på min egen kropp som byggnadsmaterial är bättre även om operationen är svårare, tuffare och dyrare. Just de anledningarna (invändningarna) som jag är säker på att jag kommer att få höra imorgon.

Som vanligt har jag googat på läkaren och han har fått bra omdömen. Dock behöver inte det säga väldigt mycket, jag får se själv istället.

Men min rädsla finns kvar. Rädslan att inte bli tagen på allvar.

4 kommentarer:

  1. Hej på dig.

    Är en flitig läsare av din blogg och kommenterade ditt förra inlägg ang plastikoperation strax innan du for på Vidarkliniken. Jag ska göra en diep lamdå efter sommaren och jag är heller inte strålad. Jag fick argumentera rejält ang att inte vilja ha främmande material i min kropp och det gick dom till slut med på. Enl min bröstsjuksyster kunde dom inte neka mig även fast det står i de nationella direktiven för cancervård. Så stå på dig om det är det du vill. Väntar med spänning att få höra hur det gått. En styrkekram till dig!

    / Annelie i Sundsvall

    SvaraRadera
  2. Spännande att få börja en behandling som är mer positiv i allafall ! Hoppas det går bra och att du får som du vill- Heja !

    SvaraRadera
  3. Usch, jobbigt.

    Lycka till.

    SvaraRadera
  4. Tack för era kommentarer!
    Annelie - hur länge fick du vänta på din tid? Jag är väldigt förvånad över att läkaren själv sade att jag fick välja vilken metod jag skulle opereras med. Jag hade fått höra att Malmö var väldigt hårda!
    Stora kramar till er!

    SvaraRadera