torsdag 6 augusti 2009

Undersökningar och provtagningar

29/7
Nu är det full rulle för allt som skall göras på mig innan cytostatikabehandlingen.

Jag har varit på sjukan för att kolla hjärtat. Jag har ett stort och varmt hjärta och det sköter sig tydligen ganska bra verkade det som! Bra det! :-)

Scintigrafi är ett avancerat sätt att med hjälp av ett svagt radioaktivt ämne framställa bilder av organ i kroppen. Hjärtscintigrafi görs då man behöver ett exakt mått på hjärtats pumpförmåga.

De har säkert berättat varför jag skulle göra en sådan här undersökning men just nu har jag ingen aning om varför jag skulle göra det.

Jag tog också EKG samt ett gäng blodprover.

Det är bra att jag bor så himla nära sjukhuset, det tar ungefär 5 minuter att ta mig dit. Jag har läst om hisnande resor på sådär 20 mil enkel resa, fy vad jobbigt!!!

Lite nervös var jag när jag kom till sjukhuset men det var bra och duktig personal. Lite märkligt att vi har samma utbildning (dock olika inriktningar). Jag började fundera på var jag hade varit idag och jag hade valt en annan inriktning på min utbildning. Biomedicinsk analytiker inom histopatologi är jag men varför egentligen....

Damen som gjorde EKG:t tyckte att jag hade ett väldigt snyggt ärr efter mastektomin. Långt borta är tiden när man fick komplimanger för hår eller en ny tröja. Nu blir jag överlycklig när någon säger att mitt ärr är tjusigt! Hon var också bröstopererad, bröstcancer är skrämmande vanligt. Nästan alla jag har pratat med har berättat historier om vänner eller bekanta som har eller har haft denna sjukdom.

Jag har läst uttrycket bröstsystrar men jag vet inte riktigt vad det innebär. Det kanske är så enkelt som att det är medmänniskor med bröstcancer. Sist jag var på sjukhuset läste jag en folder om en organisation som heter Breast Friends, det tyckte jag var en lite rolig lek med orden!

Nu kom jag lite av mig....
Var var jag...jo, EKG-damen.
Hon hade som sagt också gått genom mastektomi med efterföljande rekonstruktion. Hon berättade om hur bra det hade blivit och när inte orden räckte till visade hon mig. Hon drog helt sonika upp tröja samt bh och visade hur hennes bröst hade blivit efter operationerna. Lite märkligt men ändå så väldigt naturligt samtidigt!

Bröst har fått en helt annan innebörd numera. Jag har svårt att låta bli att titta på kvinnors bröst. Det jag fastnar vid är hur de rör sig, det naturliga gunget som vanliga bröst har. Jag har ett bröst och ett vaddkudde - mina bröst rör sig inte i takt, det ena rör sig ärligt talat inte alls! Jag har aldrig ens tänkt på den rörelsen, nu upptar den stor del av min uppmärksamhet när jag är bland människor. Det är nästan så jag får lägga band på mig, man kan ju inte stirra så! ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar