lördag 11 augusti 2012

Bakningssvårigheter

För några dagar sedan gjorde jag lemon curd. Det har jag gjort många gånger, jag är våldsamt förtjust i citron samt söta saker och således kan jag alltså inte motstå denna kombination. Någon lite paus fick min hjärna tydligen för istället för hela ägg använde jag enbart äggulorna. Jag fattade först inte varför lemon curden blev så konstig. Jag trodde först att den hade skurit sig men det såg inte riktigt så ut. När jag kom på vad som var felet tänkte jag att jag skulle försöka rädda den. Så jag sjöd upp ytterligare ett gäng ägg samt socker, tog av värmen och vispade klickvis i felcurden. Det fungerade ypperligt vilket jag är glad för. Som ni kanske vet gillar jag att skapa grejer men det är på ett sätt nästan ännu roligare när jag lyckas återanvända eller rädda saker! Då borde jag kanske inte nämna att första omgången med räddningsäggen fick jag slänga. Smeten var perfekt så jag stängde av gasen och tog fram felcurden. Döm om min förvåning när jag vänder mig om och får se att äggsmeten har blivit äggröra!!

Totalt gick det nog åt ca 10 ägg.

Idag bakade jag bullar. Mums! Inga ägg där! Det var nära att jag brände men jag fick vända på plåten för att få det jämnt. Jag har numera gasugn. Spisdelen är jättebra men ugnen är lite lurig.

Det var länge sedan jag provade att baka biskvier och på jobbet har vi ofta fikat just dessa små godbitar. Det är inte alltid bra att ha ett bageri typ vägg i vägg! Degen till bottnen gick bra och jag klickade ut de små rackarna på plåten. Jag inser att jag började med storlek tefat så jag fick minska dem dramatiskt. Halva första omgången brändes. Höger främre delen av ugnen blir alltid bränd.

Biskvierna bakade jag igår och idag var det dags för innehållet som också innehåller en massa äggvitor. Jag mäter upp ingredienserna och lägger dem i en skål och börjar blanda dem. Kanske skulle kolla receptet förresten och det visade sig att det var ett helt annorlunda tillvägagångssätt än det jag inledde! Jag fick försöka hälla av äggvitorna och florsockret ifrån smöret och lyckades faktiskt ganska bra. Fram med nya ägg och äggvitor. I ett vattenbad skulle äggvitor och socker vispas och sjudas till en tjock marängsmet. Det gick bra.

Här har det än så länge blivit 3 äggvitor i bottnen och 8 äggvitor eftersom jag fick göra om smeten. Totalt alltså 11 ägg för biskvierna.

Marängtårtbottnen krävde 4 ägg vilket den fick. Tyvärr hade jag inte råsocker som det stod i receptet, jag fick nöja mig med vanligt socker. Sedan blev det lite problematiskt. Ugnen skulle sättas på 150 grader. Eftersom det verkar vara lite mer kräm i gasugnen ville jag sänka en smula men det går inte, 150 var det minsta! Jag försökte att öppna luckan en smula för att lufta och sänka temperaturen en smula men jag kände allt att det luktade lite bränt. Förhoppningsvis är det inte så mycket så att det går att använda. Om den inte är bra så får det vara så, jag kommer nog inte att lyckas bättre med nästa maräng i denna ugnen.

Hitintills har jag använt sådär 25 äggvitor. Nu har jag en massa äggulor kvar och några äggvitor eftersom jag började göra biskvifyllningen fel.

Jag har alltid haft full uppsättning av vad som behövs för bakning. Bunkar, formar och bakattiraljer av olika slag. Denna gången saknade jag en springform (heter de så?), pensel fanns ingen och jag saknar bunkar. Inte heller burkar för att förvara färdiga kakor har jag, inte en enda, jag har ju haft massor av sådana! Så mitt i all bakning fick jag ut och shoppa. Jag gav mig till Åhléns och hittade en i rätt storlek.

När jag bad S om att han skulle betala tillbaka lånet han använde för att betala kontantinsatsen på båten sade han att han inte hade de pengarna eftersom han behövde komplettera lite. Jag vet att han har köpt en dammsugare och en microvågsugn. Med tanke på att han behöll alla våra gemensamma möbler och en hel del annat, bla saker som jag hade haft innan så undrar jag lite hur han tänkte där? Tala om komplettera! Jag har köpt två garderober, ett skåp, ett skrivbord, en skrivbordssstol, ett köksbord och en stol. Glöm inte att jag har köpt SÄNGEN, den sköna, sköna sängen! Soffa blir nästa stora inköp för denna jag har är otroligt nedsutten. Dessutom tror jag att TV:n kan tänkas ge upp snart. Jag behöver även köpa lampor, mattor och gardiner och/eller rullgardiner/mörkläggningsgardiner. Han behöll den stora sängen, den stora soffan, den stora TV, det stora köksbordet och en massa annat. Det som jag fick med mig av det som vi hade skaffat gemensamt var 2 Billybokhyllor och några stolar. Inte nog med det, han tyckte att jag gott kunde lämna saker som jag hade haft sedan innan vi träffades. Han tyckte att han hade betalat precis allt därhemma och därför var allting i vårt hem hans ägodelar. Så han tyckte att det var ok att först vara otrogen och sedan ta precis allt med värde och sedan lite till för några grejer som var mina tyckte han att jag kunde lämna för han hade ju ingen? Märkliga regler som bara gäller på ett håll. Jag hade ingen säng exempelvis?

Och han kan inte betala tillbaka skulden eftersom HAN måste komplettera?
Den lille stackaren, som han försöker att behålla kontrollen och visa att det fortfarande är han som bestämmer. Jag ser så tydligt nu när jag har fått en smula distans att den imaginära starka bilden av honom stämmer inte. Han är inte alls stark, tvärtom. Och den bilden av mig som han bankade in i flera år stämmer inte heller - han sade hela tiden att jag inte kunde något och att jag var för svag. I själva verket är jag jättestark. Fast han ville att jag skulle läggas in på psyket för han tyckte att jag var sjuk i huvudet.

5 kommentarer:

  1. Fy skäms! Skäms på dig S . !!!!!!!!!!
    CHAPEAU POUR VOUS INGER !!!!

    SvaraRadera
  2. Det Du skriver stämmer inte! Men innerst inne vet Du säkert det.

    SvaraRadera
  3. Visst skrev du ngn gång att ditt X läser din
    blogg? Han borde skämmas, var glad att du slipper honom.

    Trevlig dag
    Farmor Ulla-Brith

    SvaraRadera
  4. Anonym - Åh, där fick jag träna lite på min franska, härligt! Kram

    Farmor Ulla-Brith - Jag är väldigt glad! Kram

    SvaraRadera
  5. Här står ungefär samma saker som jag har förstått...S kanske bör tänka till lite... what goes around comes around ;)
    /Pelle

    SvaraRadera