fredag 25 november 2011

Stegen, vilken sorts talang?

Vid det senaste tillfället kom vi (jag och aktivitetsledaren som tillika är konstnär) att prata om mitt skapande. Hon sade att det satte igång otroligt mycket i henne och att hon aldrig har blivit så berörd av något tidigare.

Oj.

Vi pratade om hur man kan använda skapande i återhämtning och det visade sig att vi hade väldigt snarlika tankar om hur vi ville arbeta med det. Det var lite spooky faktiskt!

Sedan säger hon att min talang inte är inom det verbala. Först hörde jag enbart det negativa och blev riktigt ledsen innan jag förstod vad hon menade. Ord, att vara verbal, att ha stort ordförråd, att kunna uttrycka mig och att vara intelligent har alltid varit så viktigt för mig. Och nu säger hon att jag pratar och tränger mig på med mina teorier så att folk blir trötta och inte orkar lyssna längre?

Men sedan försökte jag lyssna vidare. Hon sade att jag vill så mycket och att jag blir ivrig. Det är dessutom inte alltid som människor vill höra vad jag har att säga, det kanske inte är rätt tillfälle även om kanske det jag har att säga skulle vara av godo för dem. Hon berättade att hon är likadan och hon sade det på ett bättre sätt än vad jag lyckas beskriva här.

Hon fortsatte med att säga att min talang var min konst. Och hon kallar det faktiskt för konst. Det är en stor grej för mig att höra det. Hon sade att jag berör så oerhört kraftigt genom den och att man då kan ta mitt budskap till sig. Det är via konsten som jag kommunicerar.

När jag tänker på hur jag är tror jag att hon kan ha rätt. Jag är entusiastisk, ivrig och vill så mycket. Jag vill dela med mig av mitt budskap och allting liksom bara bubblar ur mig. Dessutom har jag mycket att säga så jag slutar ju aldrig! Haha. Jag har sett reaktionerna hos människor men inte riktigt velat ta in det.

Prestationer har alltid varit viktigt för mig. Producera, prestera, vara duktig.
Men nu pratade hon om något annat.
Kommunikation.

Jag har aldrig tänkt på mitt skapande som kommunikation men det är det ju. Jag lägger ner mina tankar, mina värderingar, mina lärdomar, min energi (och mycket tid!) på mina skapelser. I (främst mina böcker) mitt skapande för jag fram det jag vill säga, det jag vill dela med mig av. Jag har tänkt på det som enbart produktion och prestation.

Men jag kommunicerar ju genom min konst.
Oj, nu skrev jag det.
Konst. Min konst.

Jag har ofta tänkt på orden konst och konstnär. Vem är det, vem avgör vad som är konst, vem som är konstnär och när man blir det? Blir jag det om andra kallar mig för konstnär? Är jag det om jag säljer?

Det spelar ingen roll just nu.
För jag kommunicerar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar