torsdag 25 juli 2013

Plastikkoll

På tisdag är det 6 månader sedan min DIEP operation. Idag var jag på plastik och kollade det. Jag har egentligen redan fått den "riktiga" kollen av läkaren för ungefär en månad sedan. Men då var jag mest upptagen med att bara hålla mig uppe så när han frågade om jag var nöjd så tog han mig på sängen och han fick nog inget riktigt svar. Han är en kombination av kirurgisk kompetens med inslag av social inkompetens. Vissa saker jag säger tar han på allvar, andra saker avfärdar han. Jag antar att det mest har att göra med vad som ingår i hans uppfattning om vad som är viktigt.

Efteråt började jag fundera på huruvida jag var nöjd. Det var jag inte. Läkaren vill jag dock inte träffa så mycket i vaket tillstånd. Skall han klämma mig på brösten får han göra det när jag sover. Istället bokade jag tid hos ssk som jag haft kontakt med under hela tiden och som jag tycker är ganska bra. Hon sade att jag läker bra, ärret är smalt och fint. Formen på bröstet tyckte hon också var väldigt fint och det var tydligen inte så lätt att få till. Bredden på det skall rättas till. Hon sade att man antingen kunde skära bort det eller fettsuga. Hårdheten och gropigheten är bara olika läkningstid.

Jag vet inte riktigt vad jag förväntade mig inför operationen men givetvis hoppades jag ju på att jag skulle få ett tjusigt bröst. Tom två tjusiga bröst i slutändan! Jag är dock nöjd med hur det rör sig, hur naturligt det ser ut klätt. Med kläder på syns det ingen skillnad om man inte granskar det oerhört noga. Med kläder av har jag en hel del att acceptera, det mesta sitter i mina egna tankar. Bröstet är nog finare än vad jag tänker själv. Och näsan, benen, höfterna...;-)

Bukspändheten sade hon inget om. Läkaren sade när jag skrevs hem att jag kunde vänta mig att det var spänd i ca en månad. Nu har det gått ett halvår och jag behöver fortfarande använda gördeln ibland. Dock är det bättre. Jag får väl inse som så många gånger tidigare att jag inte kan förlita mig på vad som är normalt. Min kropp tar sin egen väg och sin egen tid till det.

Jag har fixat brösten och fått en tummy tuck och eventuellt skall jag fettsugas. Jag får nästan en bimbobild av mig själv!

Nu skall jag gå och lägga mig. Jag kommer att sända tacksamma böner över att min kropp fungerar så bra som den gör. Ingenting är självklart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar