söndag 26 september 2010

Vad läkaren sade

Vad sade läkaren egentligen? Jag skall försöka komma ihåg. Han sade typ att jag var såpass gammal (41) att bara åldern i sig skulle göra det väldigt svårt att få barn. Det blev jag förvånad över för visst hör man kvinnor på lite drygt 40 få barn? Jag vet ju att äggen både blir sämre och att antalet minskat drastiskt redan innan vi fötts! Vi är som mest fertila när vi är runt 20, sedan går det stadigt ner. Det tillsammans med cyton gör det i stort sett omöjligt att få barn sade han. Två av cytotostatikan jag fick är väldigt toxiska för äggstockarna, nämligen Taxotere samt Cyklofosfamid

Dessa kan helt ha dödat mina äggstockar. Jag vet att vissa får mediciner eller injektioner för att skydda äggstockarna. Men varför fick jag inte det under cyton? Det var ingen som sade något sådant till mig. Fast döda är de inte än för jag får ju menstruation. Fast det kanske inte spelar så stor roll. Jag skulle kunna få äggdonation men jag är för gammal för att få hjälp av RMC, jag får väl själv gå ut och köpa lite ägg någonstans.

Äggen är ju ett problem eftersom vi inte vet skicket på dem eller hur många jag har kvar. Den andra grejen och gör det ganska besvärligt är att även om jag får donerade ägg så är det ju ändå inte helt lämpligt att jag faktiskt blir gravid. Jag får inte bli gravid under tiden jag äter Tamoxifen vilket är 5 år. Och om 5 år lär det definitivt vara svårt att få barn!

Problemen är egentligen att min cancer är hormonberoende, den växer av östrogen. Skulle jag bli gravid och därigenom få en hög dos av östrogen i min kropp skull det kunna leda till katastrof. Men detta gäller alltså bara om jag har tumörceller kvar i kroppen. Det är dock något man aldrig kan veta...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar