tisdag 28 september 2010

Ord att begrunda

Igår kväll när jag lade mig hittade jag en liten bok som heter "ord att begrunda". Den var indelad i olika ämnen och en av dem var ensamhet. Jag hittade några texter som jag tyckte om.

När du låst din dörr
och släckt ljuset i ditt rum,
akta dig då för att säga
att du är ensam
för det är du inte.
Epiktetos

Den ensamme är svagast.
Ej för att han ensam är,
men för att han förnekar
det han inom sig bär.
Vår ande då den djupnar
är livets breda älv.
Den väg du går allena
för bort ifrån dig själv.
Pär Lagerkvist

Den bästa vägen ut ur ensamheten
är att ge sig hän i tjänst för andra.
Vi skall inte sätta oss ner och vänta på
att andra skall visa oss uppmärksamhet och kärlek,
vi måste själva älska.
Vi skall inte vänta att finna förståelse,
vi skall försöka att förstå andra.
Vi ska inte kräva att andra
skall intressera sig för oss,
vi skall själva visa intresse för dem.
Gör vi detta kommer ensamhetens tomrum snart att fyllas.
Fredrik Wislöff

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar