tisdag 21 september 2010

Total förvirring!

Min fantastiska handläggare på AF blev helt förfärad när hon såg mina löneuppgifter. Min arbetsgivare har i stort sett hållit nere min lön under min sjukskrivning. Hon ringde helt resolut upp personalavdelningen och sade att det måste vara något fel. Hon måste ha låtit väldigt respektingivande för plötsligt hade jag fått en löneförhöjning på 28% till min stora lycka.

Men vid kontakt med både A-assa och FK (allt är så förvirrat och invecklat!) så visade det sig att jag inte skulle kunna få höjd ersättning om inte höjningen skedde innan jag trädde in i det arbetslivsintroduktionen. Tiden gick och jag fick inte ens papper på min löneförhöjning.

När jag och AF upptog kontakten efter semestern berättade jag detta. Hon ringde upp personalavdelningen igen och sade att hon utgår ifrån att löneförhöjningen gällde för hela 2010 och påpekade att jag inte hade fått papper om det. Givetvis sade de och skulle skicka papper.

Idag ringer jag till A-kassan. Det är tydligen min a-kassa som min inkomst är grundad på fast det är FK som betalar ut den. Nu fick jag ett helt annat besked. Mannen jag talade med pratade om antagandeinkomst och tillfällig och allt vad det var. Han sade emot sig själv lite tyckte jag och ärligt talat förstod jag inget av vad han pratade om. Det lät inte klokt för tydligen hade jag fått papper innan jag blev utförsäkrad om ersättning där jag kunde skicka in arbetsintyg om högre lön. Men den hade jag ju inte då, den har jag ju fått nu fast för hela 2010. Men det hjälps inte för den skulle ju skickas in då. Fast det är ändå inte lönegrundat. Öh, jag fattar inte.

Vad är det för jäkla fälla jag har fastnat i? Och varför säger de olika saker varje gång jag pratar med dem? Det händer ofta tycker jag. Min stora förvirring brukar inträda på kvällarna så på dagtid är jag hyfsat klar även om jag är lite glömsk. Men jag uppfattar ju vad folk säger och förstår det och gör jag inte det frågar jag om! Vad är detta för skit!? Fick jag en stämpel för 10 år sedan när jag blev sjukskriven och sedan skall jag ha den lönen/ersättningen i resten av mitt liv och det går inte att påverka på något sätt!? Förr i världen gick man till FK med intyg när man hade fått löneförhöjning och så fick man höjd ersättning. Lätt som en plätt. Som det skall vara.

Varför krånglar de till det och varför har jag hamnat i denna jäkla skitfälla!? Jag är både så ledsen och så arg att jag riktigt darrar!!! Det blev inte bättre av att han jag pratade med började sucka och låta lite irriterad. Jag sade faktiskt till honom fast på ett vänligt sätt. Förr hade jag nog börjat skälla så det var en seger för mig. Skitregler. Och jag är inte ens säker på vilket som stämmer. Kan det verkligen vara såhär!?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar