onsdag 8 september 2010

Tolkning

Tänk egentligen att världen inte består av ännu mer missuppfattningar och feltolkningar än vad den faktiskt gör.

Hur många gånger har jag inte blivit uppfattad på ett helt annat sett än vad jag avsett? Faktiskt så sent som idag. Jag skrev ett inlägg på ett forum och fick skäll för det. Var låg problemet? Till hur stor del var det hur jag skrev och till stor hur del var det hur det tolkades av den andra personen i fråga. Hade det varit lättare att framföra min åsikt IRL eller hade det blivit fel då också? Vissa människor väljer tyvärr oftast den negativa innebörden. Jag gjorde nog ofta så förr men jag har lärt mig mycket. Inte är det bara jobbigt för omgivningen, det var ganska jobbigt att leva i det också.

Jag vet inte vilket som var det största problemet. Att jag så ofta blev feltolkad själv eller att jag feltolkade andra människor. Jag blev ju ibland bemött på ibland märkliga sätt, det var ofta jag inte alls förstod varför någon betedde sig så konstigt mot mig. Nu förstår jag. Alla skyddslager, masken jag alltid hade uppe, den ställde till ganska många problem för mig. Det kunde hända att jag var rädd och ledsen men jag försökte trycka ner det för jag ville inte visa det jag ansåg var min svaghet. Jag lyckades dock inte trycka ner det helt och det som jag visade tolkades av andra som ilska. Eftersom jag var ledsen blev det en märklig diskrepans att bli så konstigt bemött. Det tog lång tid innan jag förstod hur det hängde ihop!

Så många feltolkningar jag själv har gjort av andra! Även här påverkade rädslan mitt omdöme och gör fortfarande givetvis det men inte i lika stor utsträckning. Om jag tidigare var inkopplad på minusläge är jag numera ställd på neutralt läge. Jag kommer ihåg när jag första gången träffade någon som riktigt matchade mig på det området, vilken chock det var att inse att jag var likadan. Men en nyttig chock. Det var så frustrerande och jobbigt att försöka föra samtal med någon som hela tiden tolkade allt på ett annat sätt än vad jag menade. Det är som att tala olika språk. Nu gjorde vi iofs det ändå eftersom han var engelsman men det var som att tala språk som var ännu längre ifrån varandra!

Tänk vad mycket lärdomar man kan få om man bara är öppen för det…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar