torsdag 21 januari 2010

Kökstjänst

Idag har jag varit väldigt aktiv i köket. Det första jag gjorde var en citronglass. Jag fick en sådan fin kokbok i julklapp och hade sett ut en efterrätt som jag ville bjuda givaren och hennes make på. Den var i tre delar, pralinkross, nötmaräng samt citronglass. Eftersom jag inte har så mycket ork tänkte jag göra det i etapper och jag började med pralinkrossen. Det blev fantastiskt lyckat och otroligt gott! Lite för gott för det försvann redan dagen efter. Så jag fick göra om det med ett mindre lyckat resultat, argh! Efter någon vecka bestämde jag mig för att göra marängerna och idag gjorde jag då äntligen det sista, citronglassen. Dock har middagen skjutits upp så jag antar att jag och sambon får provsmaka det och se om det passar att bjuda på. Det är jag iofs övertygad om att det är! Eller så får jag provbaka något annat ur fina boken.

Jag är ohemult förtjust i chocolate chip cookies och jag har provbakat en hel del recept men inget har varit ens i närheten av den typen jag är förtjust i. Idag sökte jag ånyo på google efter recept och av någon anledning tittade jag på bilder. En av bilderna såg ut som de jag letar efter och jag testade det receptet. Jag har inte smakat kakorna kalla än men det verkar vara precis rätt! Wee!

Sambon är en riktigt bra kock och det är han som står för all mat här hemma. Inte för att jag inte kan laga mat utan mer att jag varken har energi eller koncentrationsförmågan för att kunna göra det för tillfället. Vissa dagar försöker jag mig på det dock, idag var en sådan dag. Av någon anledning bestämde jag mig för att jag ville ha linssoppa. Egentligen är jag inte en direkt anhängare av linser men idag ville jag ha det. Men när jag kom hem från affären insåg jag att vi inte hade linser hemma. Så det blev en linssoppa utan linser, dvs tomatsoppa med indiska kryddor och det blev jättegott!

Förr både bakade jag och lagade mat jätteofta men det händer som sagt inte lika ofta numera. Baka har jag börjat lite med men matlagningen sker väldigt sällan. Förhoppningsvis kan jag börja med det lite mer och mer för jag saknar det. Sambons mat är jättegod men jag saknar ändå min mat ibland. Det är svårare att laga mat än baka. Det är mer moment och det är flera saker som skall bli färdiga inte bara samtidigt utan kanske ett visst klockslag och det har jag extremt svårt för. Därför blir jag så nöjd med mig själv, stolt och glad varje gång jag klarar av att laga mat för det är verkligen en prestation i nuläget!

Nu är jag dock fruktansvärt trött och jag har ont. Ont i axlar och i rygg, ont i nacke och ont i fötterna och benen. Dessutom har jag fortfarande sockerdricka/lågströmkänsla i fötterna vilket är väldigt obehagligt! Det är antagligen från sista cyton men jag undrar hur länge det skall sitta i.

Bort, bort, bort dumma värk!
Bort, bort, bort dumma trötthet!

1 kommentar:

  1. Låter mkt spännande med citronglassen, vi får bestämma en ny datum! Kram L&A

    SvaraRadera