måndag 4 januari 2010

Jag är rädd för att börja äta tamoxifen

Eftersom min tumör var hormonberoende, alltså växte och trivdes i närvaron av hormoner, skall jag äta antihormoner för att inte föda den. Med en bakgrund med ätstörning samt felaktig självbild är det väldigt jobbigt att se fram emot en trolig framtid där hyn förslappas, blir rynkig och jag ännu lättare går upp i vikt! Jag har kopierat in biverkningarna från FASS men jag ser att inte allt är med.

Vanliga (förekommer hos fler än 1 av 100 användare):
Vätskeansamling
övergående ökad blödningsrisk p g a minskat antal blodplättar (trombocyter)
blodvallningar
störningar från mag-tarmkanalen (som illamående och kräkningar)
förhöjda kalciumvärden i blodet
menstruationsliknande blödningar.

Mindre vanliga (förekommer hos färre än 1 av 100 användare):
Yrsel
blodpropp
hud- och slemhinneförändringar (ibland allvarliga)
vaginalflytning
underlivsklåda
växt av livmoderslemhinna utanför livmodern
smärta och/eller inflammation i tumörområdet.

Sällsynta (förekommer hos färre än 1 av 1000 användare):
Aptitlöshet
trötthet
huvudvärk
överkänslighetsreaktioner
minskat antal vita blodkroppar
blodbrist
Förhöjda halter av fett i blodet ibland med inflammation i bukspottkörteln (smärta eller ömhet i övre delen av buken)
förstoppning
håravfall
förhöjda levervärden
hosta
inflammation i lungorna
oro
depression
ångest
svullnad av äggstockarna
muskelknutor i livmodern
livmodercancer
förändringar i livmoderslemhinnan
cancer i livmoderslemhinnan
Synstörningar

7 kommentarer:

  1. Hej igen.
    Jag har en nära vän som äter dessa som mår alldeles utmärkt.Så hoppas du tål detta med.Det finns väl inget alternativ.Själv är jag opererad så jag kom i klimateriet, svettades floder men annars var det sig likt.Varken mer eller mindre rynkig.Kastrerad blev jag inte.Gick inte upp i vikt ändå äter jag som en häst.
    Men kanske annat med tabletterna det har jag själv ingen erfarenhet av.Men vännen har inte gått upp i vikt.
    Många varma hälsningar Gunilla.

    SvaraRadera
  2. Hej igen Gunilla,
    Jag blir ju kemiskt kastrerad eftersom jag försätts i klimakterium. Men jag hoppas också att jag får det lindrigt! :-)

    SvaraRadera
  3. Hej,
    Jag tar Tamoxifen sedan ett halvår tillbaka. Har opererats för BC, gjort cellgiftsbehandlingar och strålning.

    Tabletterna fungerar ganska bra. Biverkningarna går att komma åt med motion och akupunktur.

    Mian

    SvaraRadera
  4. Hej! Jag började med Tamoxifen för tre dagar sedan och mår illa av allting: lukter, ljud, konsistenser ... Någon som har samma erfarenhet och kan ge en vink om när det går över? För det här kommer inte att funka i fem år ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag mådde också dåligt efter bara några dagar, fick ont i nedre delen av buken och det gjorde ont varje steg jag tog. Jag ändrade så jag tar den till natten nu i stället och det funkar bra. Man hinner somna så man känner inte lukterna och illamåendet. Jag råder dig att stå ut och ta den till natten i stället. Från början avbröt jag själv beh. och åt dom av och till. Provade andra sorter men de var inte bättre. Ångrar idag att jag inte åt dom ordentligt från början för tyvärr har jag fått två återfall. På tre år fick jag cellgifter och strålning två ggr. Sista återfallet 2012 böt vi bara piller till Tamoxifen igen och nu har det gått bra. I stället för att bli friskförklarad efter 5 år har jag haft BC tre ggr. Sedan14 febr 2012 har jag tagit Tamoxifen till natten och det funkar som sagt jättebra. Nu vågar jag aldrig bryta det här. Jag hoppas verkligen du står ut och kan känna dig lite bättre om du tar den till natten. Jag tänker på dig och önskar dig Lycka Till.

      Radera
  5. Hej Mandala!
    Jag mår fortfarande illa och jag har ätit dem i 1½ år. Men jämför dig inte med mig, jag är väldigt känslig för biverkningar. Det kanske försvinner snabbt för dig. Jag hoppas det för det lät verkligen jobbigt!
    Jag har inte tänkt så mycket på vad som har varit orsaken till mitt illamående men det är faktiskt som du beskriver.

    SvaraRadera
  6. Hej Inger, tack för svar!
    Hur har du stått ut så länge?! Jag hade diarré också, kunde inte behålla någonting på nästan en vecka och gick ner tre kilo alldeles i onödan. Så min läkare tyckte att jag skulle göra uppehåll till hon säger till mig att börja igen. Nu gör jag uppehåll sedan drygt en vecka och mår bra. De säger att det kan gå bättre andra gången – vi får väl se. Om det blir likadant får det vara. Hoppas ditt illamående går över snart!

    SvaraRadera