söndag 20 januari 2013

Uppskjutning eller kontrast?

Jag fick hem papper från neurologen med en tid för MR röntgen för skallen för att följa upp vad som hände efter röntgen i förra veckan. Av alla tider de kunde välja visar det sig att det var samma dag som jag skulle läggas in och bara femton minuter före min tid. Ganska trött på kontakt med sjukhuset tog jag ändå upp telefonen för att försöka ändra tiden. Först kontaktade jag röntgen men sköterskan sade att det var oerhört svårt att ändra tiden eftersom en maskin skulle bytas ut. Kunde jag inte ringa avdelningen och få lov att komma en halvtimme försent istället? Det var en bra idé tyckte jag varpå jag ringde operationskoordinatorn för att föreslå detta. Dock verkade hon inte lika intresserad av det. Hon fokuserade istället på andra saker som jag totalt hade förbisett. Hon sade att narkos troligtvis inte skulle vilja söva mig om inte detta var utrett och jag var tvungen att inte bara göra undersökningen innan operationen utan i god tid så svaren hinner komma. Det var ju för min egen säkerhets skull och det hade jag inte ens haft en tanke på. Sedan slog det mig att detta kan komma att skjuta upp operationen ytterligare!! Sköterskan jag talade med kunde inte få tag i narkosläkarna förrän på måndag så jag skulle få vänta på besked. Jag gav dock ett förslag om att hon kunde ringa till röntgen. Tider som inte finns när patienter ringer kan uppenbara sig på ett helt magiskt sätt när annan medicinsk personal ställer frågan. Endast två minuter efter att vi lagt på ringer det igen. Operationskoordinatorn hade svingat trollstaven och fixat en tid till mig på måndag.

 Så imorgon är det dags för röntgen igen, denna gång för MR skalle med kontrast. De skickade med ett frågeformulär där bland annat frågan om klaustrofobi dök upp. Det gillade jag inte. Men den största frågan är huruvida jag kommer att reagera likadant på kontrastmedlet igen. Jag vet inte om jag pallar med ytterligare en sådan dag igen. Om du har möjlighet skulle jag verkligen uppskatta positiva tankar min väg.

3 kommentarer:

  1. Lycka till Inger ! Allt ska gå bra ,det ska du se !

    SvaraRadera
  2. Tack för era tankar som gick min väg. De hjälpte säkert till i att det gick bra! :-)

    SvaraRadera