torsdag 16 december 2010

12 timmar om dagen...

...har jag arbetat med min altered book.
Eller egentligen är de ju två. Två så lika som det går att göra när man gör saker för hand.

En till min kära kurator och en till mig själv. Innehållet är de samtal vi har haft, våra fina samtal som nu tar slut.

Jag har knappt ätit, duschat eller varit ute på flera dagar! Hon slutar på onkologen nu så jag hade lite mindre tid än förväntat. Hjälp, vad jag fick sno på. Skapa, skapa, skapa...med tidspress. Jag är förvånad över att det gick. Men stolt.

Idag var jag och träffade henne och överlämnade min gåva. Hon sade att det var den finaste present hon någonsin hade fått. Hon tittade genom alla sidor med vördnad nästan. När vi fortsatte prata om annat satt hon och höll om boken med båda händerna sådär i famnen. Det var härligt att se.

Hon blev verkligen glad.
Fast det trodde jag. Om någon trodde jag att hon skulle förstå och uppskatta både tanken, arbetet samt påminnelsen om våra samtal. Jag tror att de betydde något för henne också. Åtminstone vill jag tro det. :-)

Nu är jag trött. Det river och sliter i kroppen på mig. Ögonen svider och jag kan knappt hålla kroppen uppe. Men jag klarade ändå åtminstone 3 12-timmarspass. Verkligen att rekommendera för mig men jag kanske är starkare än vad jag tror!

Vad är då en altered book?
Jo, du tar en befintlig utrangerad bok. River ut lite sidor i den eftersom det du skall att göra i den kommer att bulka på den ordentligt. För att inte skada ryggen behöver sidor rivas ut. Sedan är det bara att måla, kladda, klistra, klippa. Temat bestämmer du själv, du behöver inte ens ha ett tema.

Jag visar bara några av sidorna eftersom de är väldigt personliga. Boken har 20 sidor.




6 kommentarer:

  1. Oj vad fint! Jag förstår att hon blev glad.

    SvaraRadera
  2. wow! dethär var något av det snyggaste jag sett på länge! jag har aldrig hört om detta förut, så vilket bra tips!

    SvaraRadera
  3. Oj, vilken gåva Inger! Jag får tårar i ögonen och jag är säker på att hon fattar. Hon verkar vara den typen. Tråkigt att hon slutar, men jag är glad för din skull att du fått träffa henne./Malin

    SvaraRadera
  4. Detta är något jag tänkte testa också, blev så inspirerad. Men jag funderar på hurdant lim du använt? Jag är den typen så jag använder erikeeper till allt, men det blir ju också buckligt. Vad använde du?

    SvaraRadera
  5. (Oj jag märker först nu att du troligen inte är från Finland, så då vet du inte vad erikeeper är, men det är en limsort som limmar i princip allt, och lossnar aldrig.)

    SvaraRadera