onsdag 7 december 2011

Arg som ett bi

Brukar bin bli arga egentligen? Varför säger man så?
Men nu är jag det. Arg som ett bi.

Min dag började ju lite för tidigt för min del. Då blir jag sur. Så det var inte det bästa utgångsläget men hade inget annat hänt hade det nog inte spelat någon roll. Då hade jag återgått till att bli mitt vanliga soliga jag (tror du mig inte?) ;-)

Igår kväll fick jag ett sms ganska sent på kvällen. Jag trodde det var en kompis som avbokade vår promenad idag med tanke på tiden. Men nej, det var UPS som hade försökt leverera ett paket tre gånger men inte lyckats.

Det var ju märkligt. Så mycket borta är jag verkligen inte. Dessutom har jag bara sett att någon har försökt nå mig en gång. Porttelefonen går till telefonen då står det som missat med ett speciellt telefonnummer.

Så jag skulle ringa deras kundtjänst, vilket jag gjorde.

Jag talade med en man som var snabb, effektiv, korrekt och tillmötesgående. De har leveranstid mellan 9 och 17. Eftersom jag är på stegen imorgon frågade jag om det var möjligt att få det efter klockan 1 och det antecknade han.

Som tur var så bläddrade jag i almanackan (eftersom minnet inte är att räkna på) och då ser jag att min tid på fm är ändrad till em eftersom vi skall ha uppföljningsmöte med AF.

Ja, då fick jag ringa igen och försöka boka om.
Försöka är nyckelordet.

Den automatiska svararen igen som säger att jag skall klicka hit och dit och 1 och 0. Då kommer jag till en kvinna som frågar efter mitt telefonnummer. Lite märkligt tyckte jag eftersom jag inte har uppgivit det tidigare vilket jag också säger men hon får det. Jag sade att jag fick ett sms och har ett nummer om hon hellre vill ha det eftersom det var det jag uppgav när jag ringde tidigare för leveransen av mitt paket. Trögt är det och hon verkar ha svårt att förstå. Till slut, när mitt tålamod var på bristningsgränsen inser hon att jag har hamnat fel. Detta var hos avhämtning av paket och inte leverans.

Så, jag ringer igen och får en annan kvinna på tråden. Jag berättar som det är att jag tog fel på tiden och skulle vilja ändra. Nej, det går inte säger hon. Vi har leveranstid hela dagen och kan inte bestämma någon speciell tid. Nähä? Slår ni krona och klave över vad ni skall ge för svar eller? Jag sade att jag hade fått ett annat svar av den jag talade med tidigare. Hon avbröt mig och hon var extremt ohjälpsam. Hon sade att hon kunde skriva in ett önskemål men sade samtidigt att det är verkligen inget hon lovar och hon lyckades verkligen få det att låta som om det vore en omöjlighet. Dessutom sade hon att jag säkert hade missförstått den jag hade talat med tidigare. Nja, nu är det så att jag förstår svenska ganska bra faktiskt.

Jag förstår verkligen att de inte kan säga en exakt tid och att chaufförerna får ta det i tid och mån (geografisk möjlighet) de kan. Men samtidigt så är det ju ganska mycket slöseri av tid att köra ut ett paket till någon som inte är hemma. Vad är det för mening med det? Hade det inte varit bättre att försöka planlägga det en smula i alla fall. Eller är det godtyckligt hur de kör? Nu svänger jag in på denna gatan, skall se om jag har någon leverans i närheten. Ja, titta där - då slänger jag in ett paket här då. Ingen hemma? Tough shit.

Jag försökte ändra taktik och frågade ifall de lyckas uppfylla önskemål när sådana finnes eller om det oftare är så att de inte kan. För i sådana fall kanske det är bättre att ta leveransen på fredag. Surmänniskan verkade inte förstå min fråga utan upprepade att de levererade mellan 9 och 17. Ja, jag har hört det. Men hade du inte avbrutit mig hade du kanske förstått min fråga så jag upprepade den ånyo. Men nope, hon hade bestämt sig för att vara surmänniska idag. Otrevlig och ohjälpsam. Då tog tålamodet slut för mig. Jag sade att hon nog skulle behöva gå hem och lägga sig igen för att börja om dagen, kör ut på fredag sade jag och sedan lade jag på.

Nu skall jag borsta av mig surheten och ilskan och hitta lugn och glädje istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar