torsdag 17 februari 2011

Uppfföljningssamtal med AF

Jag mailade min handläggare efter att jag blivit utslängd från gruppsamtalen på aktiviteten. Hon dröjde en vecka med att svara för hon ville låta oss få en möjlighet att lösa det själva. Fast hade det funnits en rimlig chans att vi skulle lösa det hade jag givetvis inte mailat henne. När hon väl fick veta hur det låg till agerade hon snabbt och igår hade vi ett möte.

En kort sammanfattning är att aktivatorn inte fattade alls vad jag försökte säga. Jag blev mer och mer frustrerad och försökte ta upp exempel så att hon skulle förstå med resultatet att hon trodde att det var massor av grejer som jag reagerade på och blev "ledsen" över. Det är ungefär så hon tog vårt samtal. Hon ser mig som väldigt känslig och att jag oerhört lätt blir ledsen.

Ju mer jag pratade och försökte förklara, ju värre blev det. Jag tyckte att jag var ganska tydlig med vad jag tyckte var jobbigt men hon förstod inte. Min handledare från AF fattade direkt. Hon är snabb, hon är skärpt. Till slut blev jag pressad av aktivatorn till att svara på hur jag ville ha det. Men det är inte lätt att svara på. Jag berättade ju vad jag reagerade på, jag hade svårt att säga något mer.

Jag försökte ta gruppsamtalet som exempel och utgå ifrån det. Hon som var "coach" där verkade gå enbart efter sina protokoll och ville passa in oss deltagare i dem. Först 1a, sedan 1b följt av 1c. Tydligen är jag en särdeles besvärlig person som inte passar in i dessa mallar men jag skall ju få vara jag ändå. Och kommer någon som jag som kanske inte är 1a utan ett P så skall även jag kunna få plats. Som ledare för sådana samtal behöver man kanske läsa av lite hur personerna är och inte enbart gå efter sitt manus.

Det försökte jag i alla fall säga. Jag fick hjälp av handledare på AF. Men aktivatorn fattade inte ändå.

Mötet var tänkt som en förbättring. Jag är rädd för att den blev tvärtom.
AF är himla bra. Vi pratade en stund och hon sade att hon förstod helt vad jag menade och att jag skulle höra av mig och berätta hur det går. Det vet jag inte om jag vill göra för jag är ganska säker på utgången och jag pallar inte med att diskutera med aktivatorn igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar