söndag 20 februari 2011

Och lite funderingar till...

Språk är väldigt viktigt för mig. Jag tycker man skall vara rädd om språket och vara noga med vad man säger så det inte vattnas ur. Jag funderar ofta på vad saker egentligen betyder och formuleringar. Jag vet inte varför jag är så.

Således kan det bli knas i kontakt med andra människor som kan vara lite slarviga i sitt språk. Det brukar inte vara problem med utländska människor för där vet jag ju att jag får fylla i själv samt ändra på grammatiken inne i mitt huvud. Jag säger det sällan högt om det inte är så att de uttryckligen ber om det, jag är ingen språknazist.

Jag vet inte hur mycket detta påverkar min kontakt med aktivatorn. Det största problemet är ju inte att jag inte förstår henne utan tvärtom. Jag är ytterst noga med hur jag formulerar mig för att det skall bli rätt uppfattat och det kanske är det som förvirrar henne och gör att hon inte förstår.

Ju mer osäker jag är desto mer hänfaller jag till det akademiska språket. Det kan säkert tolkas som att jag är tja...snorkig kanske men verkligheten är långt därifrån!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar