söndag 9 januari 2011

Läst

I tidningen idag fanns intressant läsning. Då menar jag inte allt meningslöst våld och alla hemskheter. Ärligt talat klarar jag inte av att läsa för mycket sådant, varken från tidning eller från TV.

En krönikör skrev om arbetarklass och hur det har fått en ny prägel. Det står skrivet om hur viktigt det är för samhället att vi arbetar, arbete är fint.

Krönikören avslutar med att skriva att det inte enbart är tiden i arbetslivet som skall kalla ens verksamma år utan det är så mycket större än så. Jag kan fortfarande vara verksam, jag kan fortfarande verka. Att verka gör man bland människor, att verka är att skapa goda sammanhang.

Att verka är inte resultatinriktat, inte mätbart.

Jag har arbetat i många år.
Min förhoppning är att jag skall kunna arbeta i många år till.
Men OM jag inte kan det...om än det enbart är en människas åsikt...så är det också ok.

När jag vänder samma utklippta intressanta artikel finns märkligt nog ännu en som fångade mig.
Det är också en kvinnlig krönikör men hon skriver om ett helt annat ämne men även detta en kvinnofälla. Skyldigheten att vara vacker.

Veckorevyns redaktion har klätt av sig i syftet att visa att även vanliga kvinnor är vackra. Artikeln fortsätter med att tidningens initiativ enbart illustrerar grundproblemet i att kvinnor i alla åldrar hela tiden avkrävs en mycket aktiv relation till sin kropp och hur den ser ut. Den skall inte bara finnas där utan vi skall ha en relation till den, den skall älskas och accepteras och vi skall tänka om den. Det är inte ok att den bara finns där, hängig och slängig, fast och fin, oavsett. Det fungerar inte för kvinnor att gå omkring i sina kroppar likgiltiga för den, oavsett hur mycket fluff det finns runt midjan.

Ingen skulle komma på tanken att be en man göra samma sak. De behöver inte tänka på sin kropp hela tiden. De behöver inte vårda relationen in absurdum. Män slipper ju fortfarande att reduceras till att främst representera sina kroppar.

Jag blir både glad och upprörd och arg och lättad.
Det finns människor som tänker och reagerar här i världen.

Världen kan vara ett riktigt bra ställe!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar