fredag 7 januari 2011

Ångest och stress

Dagen började inte så bra. Ångest och stress kramade mina inälvor så det riktigt kröp i min kropp.
Varför stress? Har jag för mycket att göra?

...tvärtom. Jag blir oerhört stressad när det händer för lite omkring mig.

Det har varit en bra ledighet med sambon. Jag vet inte riktigt vad som har hänt men han verkar gladare och mer lättsam. Får se hur länge det varar! ;-)

En sak hos honom som dock inte förändrats är hans behov av att inte göra något alls. Ligga på soffan och titta på TV är en favoritsysselsättning. En annan favorit är att vaxa och polera bilen, putsa på den...eller kanske pussa, vad vet jag. Det är enda gången jag ser strålglans i hans ögon så det verkar vara en bra sak för honom att göra i alla fall! Det är kanske därför han har varit gladare på sistone - för att han har fått pyssla, nej, pussa bilarna? Han har låg toleransnivå vad gäller smuts på bilarna men här hemma är den nivån höjd till absurdum.

Men här är vi olika! För när han går ner i varv av att titta på TV och kunna vara inomhus en hel dag blir jag oerhört stressad av det. Jag tycker om att smågreja här hemma. Jag gillar ordning och reda, jag tycker om form, färg och inredning. Jag skulle egentligen vilja hålla på mycket mer med det.

Visst kan jag göra allt själv...men då kan jag lika gärna bo själv. För det enda som skulle vara gemensamt då vore middagarna. Dessutom orkar jag inte det nu, inte för oss båda. Jag kan inte heller först motivera mig och sedan först få hans uppmärksamhet och sedan motivera honom. Det kräver så mycket energi att det inte finns något kvar till att göra själva saken.

Så, jag fortsätter att göra ingenting...och blir stressad!

Nej, det stämmer inte. Jag har mina städrush och ordning och reda plock. Men mer än det blir det inte fast jag så gärna vill...och det gör mig stressad.

Det är svårt att leva tillsammans. Det är svårt att kompromissa. Det är även ibland svårt att veta vad jag mår bra av. Jag kanske behöver ta det såhär lugnt och lära mig att det är ok att inte göra saker ibland. Man måste inte alltid prestera. Men samtidigt skulle jag gärna vilja ha mer rutin vad gäller städningen. Just nu sker det mest när vi inte står ut längre och vi är olika toleranta för skiten rent ut sagt. Jag vet inte hur vi skall kunna mötas.

Just nu känns det som en omöjlighet.
Jag mår så dåligt av det.
Vad göra...

1 kommentar:

  1. Män och kvinnor kommer defintivt från olika planeter!

    SvaraRadera