söndag 30 januari 2011

Hemläxa och vila

På mitt senaste besök på Aktiviteten fick jag hemläxa.
Jag skulle ta pauser, och tom ställa en äggklocka för att inte tappa bort mig, jag blir så fokuserad när jag är inne i något att jag tappar lite tid och rum. Eller njaej, det kanske jag inte gör...men jag tänker att jag skall bara....och så har det gått 3 timmar och så blir jag dålig, jättetrött och får ont överallt.

Så, ställa klockan och ta pauser. Stanna upp och tänka på vad jag gör.
Och om jag lägger mig för att vila (vilket jag så sällan klarar av) så skall jag försöka rensa huvudet på tankar (oj, vilken utmaning!)
Svåra grejer för mig men bra!

Jag fick dessutom ett formulär som jag skall besvara och jag började skratta när jag såg frågorna för det var så många som var typiskt mig! Vissa har jag bättrat mig på ordentligt men andra är fortfarande svåra...
Jag rör mig snabbt som om jag hade bråttom och jag tycker mycket illa om att stå i kö var saker som jag hade problem med tidigare men jag har jobbat hårt med det och det är inte lika jobbigt längre. Jo, vissa köer retar mig men oftast brukar jag kunna slappna av.

Men nästa fråga...
Jag går på högt varv och driver mig själv.
Jag blir lätt otålig och irriterad på andra människor som är långsamma eller slarviga.
Jag tävlar med mig själv och andra.
Jag gör två eller flera saker samtidigt.
Jag pratar fort och med starkt eftertryck.

Osv...

Men jag skall inte bara svara på dessa frågor utan jag skall förklara varför det är så! VARFÖR tävlar jag med mig själv? Det får jag allt fundera på!

Jag är sliten och det har jag varit ett tag. Den senaste månaden har varit extra tung. Det känns som att jag har så lite energi att jag bara klarar av att göra en sak, sedan borde jag egentligen vila. Men det gör jag inte. Dumt. Och eftersom jag inte gör det blir det bara sämre och sämre.

Så därför har jag idag tvingat mig till att ta det lugnt. Det är svårt!!!!
Men jag har gjort mindre saker än vad jag egentligen hade velat, jag har tagit en lång och långsam promenad, jag har försökt vila och jag har legat ganska länge och läst. Ändå är jag dödstrött. Men tänk hur det hade varit om jag inte hade haft en sådan lugn dag! Så, jag är ändå hyfsat nöjd, det kanske går att ändra på energislösandet även hos mig!

1 kommentar:

  1. Jag anses orka jobba heltid nu...
    Idioti.
    Värk och stressad.
    Men det kanske finns vägar ur det också.

    Säger som du sa i förra inlägget.
    B L Ä!

    SvaraRadera