lördag 6 november 2010

Syntetiskt serotonin?

Jag håller på med något som heter Altered books (jag berättar gärna vad det är om du är intresserad) och i min nuvarande alster skriver jag om min cancerresa och allt som faktiskt varit positivt, allt som jag lärt mig.

Jag har en anteckningsbok som jag ofta antecknat i speciellt efter samtalen med min goa kurator. Vi hade tydligen pratat om serotonin en gång (vilket är en neurotransmittor). Det finns ju många naturliga sätt att öka serotoninhalten på och jag vet ju en del men jag gjorde en google-sökning för att se om jag kunde hitta några fler.

Jag blev chockad. Allt jag hittade handlade om mediciner och olika piller. Inte någonstans på de två första söksidorna stod det något om naturliga sätt att öka det på, inte ens när jag direkt sökte på det.

Är världen så? Det naturliga försvinner mer. Det plastiga och syntetiska tar över mer och mer!?

Nää, fram för mer kramar och sex och klappa katten och baka bullar och plantera växter och lyssna på musik och titta och känna på vackra saker. Öka din serotoninhalt på naturlig väg!

2 kommentarer:

  1. Googla på Mats Humble och läs om D-vitamin. Tänkte jag skulle skriva ett inlägg om det i min blogg. Mats Humble har testat höga doser D-vitam på "hopplösa patienter" och fått fina resultat, han är psykiater. D-vitamin får vi från solen, men i sverige kan vi bara få tillräckligt mitt på dagen på sommarmånaderna. Men det finns kosttillskott. Jag är nyfrälst och tror stenhårt på det. Hjälper bla mot cancer (BC!), depressioner, och infektionskänslighet. Men som sagt. Läs.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Saker du kan göra för att öka serotoninnivån: motionera minst 30 min 3 ggr/vecka ex promenader, yoga, stretching. Få ordentligt med solljus. Meditera.

    SvaraRadera