torsdag 4 november 2010

Ljudmatta

Jag är alldeles yr av trötthet och klockan är bara halvelva.

Som vanligt vaknade jag vid 4 och sov sedan typ kvartvis. Vaknade och somnade, vaknade och somnade. Svettades och frös, frös och svettades. Dessutom har jag två söta katter som trampar omkring på mig, jag är ju deras sovkudde. I vanliga fall tycker jag om det men har jag svårt att sova och är varm blir det lite panikartat ibland.

Det är några kritiska halvdvaletimmar under tidig morgon, sedan hade jag nog kunnat somna om.
Hade kunnat ja. Men jag gör det inte. Varför inte då kan vän av ordning undra.

Jo, för att jag bor i helveteshålan av ljudmattor.
Just nu önskar jag att jag hade kunnat hitta en lagom varm grotta någonstans och gå i ide. Det måste ju förresten innebära att man skulle slippa äta. Ah, vilket härligt liv.

Jag bor mitt i stan.
Husen har precis lagom avstånd för att det skall eka ordentligt. Det är kullersten och gågata. Vi har affärslokaler längst ner.

För tillfället håller de på att bygga om vinden till vindsvåningar. De har hållit på i ca 137 år och skall göra det i sådär 63 till. Så känns det i alla fall. Det är ett himla liv. De har en hiss för att få upp grejer. De borrar, slipar och bankar gånger 2. Åtminstone låter det så, det ekar ju! Gudskelov skriker de inte, något att vara tacksam för!

Se kullergtan som pinnen på ett T. Taket på T:t är vanlig gata och där stannar alla budbilar, ja, de flesta bilar faktiskt. Sedan D-R-A-R de varuvagnen till basen på T:t för det är här affärslokalerna finnes. Det blir mycket ljud! Fram...och tillbaka! Varenda jäkla dag!!!

Sophus finns här ju också. Ett fint litet hus placerat även det vid basen på T:t. Jag bor precis ovanför, fast 4 våningar upp. Jag kan kontrollera att det går rätt till. Men det vill jag inte. Jag vill inte ens höra skiten! Två gånger i veckan kommer de. De kommer från taket på T:et och hämtar sopkärlen och D-R-A-R dem längs kullergatan, en efter en. Nej, de tar faktiskt två åt gången. Men här är måååånga, kanske 12 stycken men det låter som 122.

Gattvätt, gatborstning - vad heter det? De sopar gatan (taket på T:t) någon gång i månaden och det låter. Allt låter!

Varje morgon är jag på väg upp för att slita ner taklampan. Nej, ljuset är inte speciellt störande - den är ju givetvis släckt. Men den låter!!! Vem var det som kom på den dumma idén att sätta upp en snäckskalslampa i sovrummet!? När man har en klampande dvärg ovanpå! Bli inte rädd om du ser att grannen som skall flytta in ovanför dig ser riktigt stor ut. Nej, de brukar gå normalt. Däremot, ser du en liten, smal och petit människa. Isolera hela klabbet! Jag vet inte hur många småttingar som bott ovanför mig som KLAMPAR!! De borde lära sig att man kan använda hela fotens undersida när man går och inte bara hälen!!

Idag vaknade jag av ett nytt ljud. Jag kunde inte riktigt placera det. Jag utgick ifrån att det var från bygget och försökte tänka bort det. Det gick inte. Det funkar inte att dra en kudde över huvudet, det funkar inte med öronproppar. Förresten kan jag inte använda öronproppar så mycket för jag för ont av dem och det känns som att lite av insidan följer med ut. Mina stackars slemhinnor är sköra numera.

Nåväl, ljudet.
Till slut stod jag inte ut längre, ljudet skar för mycket!
Jag gick upp och kollade. Det var en jäkla lövblås! Jag såg typ 37 löv som låg på marken. Var de tvungna att använda lövblås för det!? Före lövblåsen var de kanske 55, vad vet jag. Men jag lovar att jag hade kunnat sopa bort dem för att slippa det ljudet på morgonen!

Nu är det helt tyst. Efter 10 sådär räknar alla ljudterrorister med att de har väckt alla, då kan de tystna och göra normala saker. Och nu är det kört, nu vill/kan jag inte sova!

Jag är skitsur.
Jag är arg.
Jag är trött.
Jag är matt och yr.
Jag orkar inte mer.
Snart bär jag hand på någon. Företrädelsevis någon av ljudterroristerna så det blir något tystare här.

1 kommentar: