tisdag 9 november 2010

Rosa månaden på kyrkogård.

Jag är medlem på flera pysselforum.
Rosa månaden har uppmärksammats otroligt mycket och insamlingar har genomförts.
Det är bra, det behövs alltid mer pengar till forskning.

Men jag undrar om de verkligen funderat på vad det innebär.
Eller tror de att alla blir friska? Det finns människor som dör av bröstcancer. Ganska många faktiskt. En fin människa begravdes bara för någon vecka sedan.

I slutet på oktober är det dags för Halloween. Och då skall det skapas läskiga saker.
Jag får inte ihop det. Jag blir illa till mods av kort och chokladkorgar och i form av kistor och kyrkogårdar.

Bröstcancer och kyrkogårdar är ingen lyckad kombination i min hjärna, det blir lite för mycket för mig just nu.

Eller är det jag som är känslig?

2 kommentarer:

  1. Jo jag tror att det är du som är känslig.

    Insamlingen går ju till forskning för bröstcancer och inte till medecinering. Däremot kanske pengarna som vi samlar ihop till forskningen gör att cancer är lika lätt att bota i framtiden som halsfluss är idag som man botar med en penicillinkur.

    SvaraRadera
  2. Jag vet att pengarna går till forskning, jag arbetade ju själv med preklinisk tumörforskning. Det är otroligt generöst och bra att samla ihop pengar.
    Vad jag menade var att jag blir illa till mods av att bli påmind om bröstcancer och kistor i kombination. Det är för många som har dött.
    Jag ändrade formuleringen en smula i mitt inlägg för jag tyckte det lät lite hårt.
    Kistorna och allt är fina alster, jag rackar inte ner på utförandet.
    Det var just kombinationen jag reagerade på.
    Så, ja, då är jag väl känslig för att jag blir ledsen av att tänka på de jag känner som har dött i bröstcancer.

    SvaraRadera