lördag 21 juli 2012

Ransonera, beräkna och planera

Idag har jag också varit på fika och jag har fått vila både innan och efter. Under tiden fanns det inte tid för vila för vi pratade så mycket! Det är en människa som jag tycker väldigt mycket om. Hon har en sjukdom som är riktigt grym och jag förstår nog inte helt vad det innebär. Men det skär så i mig att se henne grimasera varje gång hon bara skall resa sig upp, vad hon än gör. Vid sådana här tillfällen önskar jag att jag hade ett magiskt trollspö. Livet skall inte behöva vara så jobbigt!

Vi har mycket liknande saker i bagaget. Hon är en av de få som jag kan prata om energimässiga saker och som förstår direkt. Det finns ju tyvärr många andra som har det värk och utmattning men det väldigt olika på hur man ser på det. Vi pratade bland annat om att hela tiden behöva planera, räkna och beräkna. "Om jag gör detta nu på morgonen kommer jag inte att kunna göra något sedan på hela dagen och bara kanske kommer jag att kunna laga middag så jag får något att äta". Att vara bortrest under en helg kan det ta en hel vecka att återhämta sig ifrån. Planera vilka kläder man skall ha på sig utifrån hur värken är den dagen. Maten kommer tyvärr ganska långt ner på listan. Det funkar ju bara att laga mat när man har en del ork kvar. Ibland kan det vara så illa ställt att jag kommer inte ens ihåg att jag har mat i kylen som jag bara kan värma.

Häromdagen hittade jag listan över vad jag skulle behöva ha med mig på körkonserten för att klara av den. Det var en gedigen lista.

Listor är bra! En annan lista jag hittade var en som planerade hur jag skulle klara av en seriös loppisgång. En lång lista för det också. Vatten, helst något ätbart, lösa kläder i lager om det blir för varmt. Absolut inget polyesterfoder i jackan. Inte för tung jacka när jag kommer att behöva bära den. Bra skor givetvis. Lämplig väska så jag inte behöver bära allt fel. När min kropp är som sämst räcker det med en handväska för att jag skall få ont. Det är många saker att tänka på och det tar väldigt mycket energi. Tänk att jag bara har gjort dessa saker utan att behöva tänka på det! Och det är ju det vanliga, det friska. Förr i världen var jag sådan. Jag gjorde en massa saker utan att behöva fundera på det. Fast grejen är nog att jag gjorde lite för mycket utan att tänka på det och att det inte var bra i längden, det blev för mycket!

Samtidigt är det väldigt tröttande att hela tiden behöva beräkna och det är sorgligt att behöva skriva listor för att klara ett vanligt socialt möte. Men om jag vänder på det så är det ju väldigt bra att jag har hittat något som kan underlätta. Hur hade det gått utan det?

Denna vän jag träffade idag är motsatsen till energitjuv och jag känner mig inte så dränerad som jag kan vara efter liknande, intensiva samtal. Hon är betydligt lugnare än vad jag är. Är det en intressant människa och ett givande samtal vet jag att jag kan vara väldigt intensiv och sådant kan vara väldigt tröttande. Hoppas det inte tog för mycket av hennes energi.

Nu skall jag gå och lägga mig. Jag skall be för henne. Jag skall be för mina katter och för mig själv. Jag ber för mina vänner och familj såklart. Jag ber även för cancerforumet och en del andra bloggisar som jag vet har det jobbigt. Vem vet, just du kanske är med i mina böner?

Det blir nog extra många och böner idag så jag får lägga mig nu! ;-)
Fast nej, jag hann inte lägga mig innan midnatt.
Jag måste skärpa mig, jag får verkligen inte vara uppe så länge.
Som de sade på Vidarkliniken; Inger, gå och lägg dig! :-)

2 kommentarer:

  1. Känner igen mycket av det där med att beräkna och planera för att orka - och inte minst, prioritera.
    Är utbränd själv, sedan länge.
    Numera föredrar jag att göra en sak i taget, blir det fler så blir jag stressad, ännu mer glömsk och förvirrad och som grädde på moset - irriterad.
    Inte trevligt.
    Det svåra är att lära sig att man inte är den man en gång var, tycker jag. Och ändå tror jag det är vad jag (i alla fall) måste lära mig.
    Tålamod.
    Att allt löser sig till det bästa.
    Att jag inte måste ha koll på allt.
    Att Änglarna alltid hjälper, bara vi ber om det.
    Så fint av dig att be både för dig och andra.
    Du är med i mina böner också.
    Att be genererar mycket kärleksfull och hälsosam energi.
    Stor kram,
    Aina

    SvaraRadera
  2. Acceptans. Ett så viktigt men oerhört svårt begrepp! Att jag finns med i dina böner ger mig lite glädjetårar i ögonen, vad fint!
    Kram

    SvaraRadera