måndag 2 juli 2012

Exkursion och möten

Ikväll var jag på en exkursion/vandrande föreläsning om medicinalväxter vilket är ett område som fascinerar mig. Tyvärr är ju inte mitt minne det bästa men det var en bra början. Några av skaran hade jag träffat tidigare men de flesta var nya bekantskaper. Det var speciellt en jag fick bra kontakt med och vi pratade väldigt mycket. Ja, inte under föreläsningen förstås!

Jag har förändrats mycket de senaste åren och speciellt märker jag det i förhållande till andra människor. Jag är mer lugnare och mer avslappnad och jag noterar en stor skillnad i bemötandet. Det är enklare nu. Jag har alltid varit social av mig och kanske tom för social! Jag har tagit stort ansvar för kontakten och tagit på mig rollen att se till att alla andra mår bra och blir sedda. Kort sagt velat för mycket, visserligen med goda intentioner men ändå, jag kunde nog bli för intensiv.

Nu är jag som sagt lugnare och jag läser av och förstår samspelet bättre. Jag såg det kanske tidigare också men brydde mig inte om det så mycket i min iver att få alla att må väl. Jag är perceptiv och duktig på att avläsa människan bakom fasader och ord och ibland försökte jag trycka på med min sanning och med min hjälp. Men det är inte min sak att avgöra. Nu väntar jag tills jag får en inbjudan och nej, den behöver inte vara skriftlig! *s*

Det märkliga är att det mest fungerar på nya människor. Med mina gamla bekantskaper trillar jag nog in i gamla vanor och vissa kompisar har jag tom svårt att umgås med nu för tiden. Det är så stor skillnad på energiåtgången och jag föredrar mig själv som mer avslappnad. Jag ser tydligt att jag är omtyckt och att människor vill umgås med mig. Tänk att det kan bli så mycket bättre av att försöka mindre. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar