lördag 27 februari 2010

En lååång dag!

Idag vaknade jag vid 8 av ett himla körande här utanför. Det var en flyttbil modell BAUTASTOR som försökte köra in på den lilla tvärgatan här. Den körde fram och backade och fram och backade och lyckades komma en bit...Nästa gång jag tittade ut stod brandkåren och hällde ut flis för att torka upp något som hade spillts. Det var troligtvis olja från flyttbilen som trots allt inte hade fått plats utan skrapat i, hydralolja säger sambon. Efter ett tag kom en plutteflyttbil som de hade fått ringa in. Tur det inte var min flytt!

Det var skönt att komma upp tidigt och komma igång. Jag mailade webhotellet IGEN för att de skall sluta dra pengar från mig! Jag har fått slängt lite saker och vi har lämnat iväg 2 kassar till en second hand affär., så skönt! Jag kom äntligen till en syaffär, fick köpt undertrådsrullar samt frågat om råd om kragen till kappan jag började sy ähum, typ 2008.

Men klockan var fortfarande tidigt och vi var färdiga med saker som vi borde gjort för länge sedan, åh vad skönt det var! Så i ren glädje körde vi ut utanför stan och kollade läget på ett hus som var till salu. Inte för att vi kommer att flytta men det var roligt att se ändå. Det samhället huset ligger i gillar jag skarpt. Sedan körde vi till finfina parken och tog en promenad. Jag hade siktat på en fika för det finns ett härligt bokcafé där men det verkar inte vara öppet på helger, så synd! Men böcker var jag sugen på så jag föreslog att vi skulle köra inom köpcentrat vi passerar på vägen och så gjorde vi. Där började jag inse att det kanske inte var så smart. Det var jättemycket folk och väldigt hög musik. Jag blev lite stressad och hittade inget roligt i bokhandeln, jag ville bara ut. På andra sidan vägen från parkeringen ligger ett stort bageri så vi gick in och köpte några vaniljhjärtan. De är vanligtvis så goda och här trodde jag de skulle vara ännu smarrigare eftersom bageriet/fabriken ligger vägg i vägg och att kakorna då är purfärska.

Vi körde hem och på vägen från parkeringshuset gick jag in och handlade mjöl och mjölk till lördagskakan. När jag kom hem började jag att nästa kragen direkt för att inte hinna glömma bort hur jag skulle göra. Vem vet när jag skulle orka/komma ihåg/hinna nästa gång!

Vi har tvättmaskin hemma och tvättar allt där men just idag hade vi bokat stora tvättstugan. Efter det senaste halvårets vidriga svettnätter och vallningar ville jag stortvätta alla sängkläder. Och ALLT blev verkligen tvättat!

Fodralet till bäddmadrassen
Tunna bäddmadrassen
Två duntäcken
Vanligt täcke
3 kuddar
Kuddfodral till tempurkudde
Dunjacka
Långlånga badrumsmattan

Och med tillgång till mangel passade jag givetvis på, jag älskar att lägga mig på manglade lakan!
7 påslakan
2 underlakan

Mellan allt rännande till tvättstugan började sambon laga mat och jag gjorde pajdegen. Jag började märka att det var något konstigt med receptet men jag trodde att det skulle bli bra i slutändan. Efter varje besök i tvättstugan kände jag hur segare det blev att ta sig uppför alla dessa hemska trappor, riktigt ont fick jag också. Maten blev riktigt god som vanligt. Pajen blev...konstig. Eller tja, pajskalet blev väl som ett pajskal skall vara förutom för salt. Himla märkligt recept som sagt. Men när jag skulle göra fyllningen blev det helgalet. Jag fick slopa den tanken och köra något annat. Det blev ingen nötkolapaj enligt det receptet. Så himla irriterad jag blev och jag är verkligen inte sugen på paj nu fast det är väl iofs bara bra.

Riktigt trötta som vi båda är har vi hunnit med att både bråka och bli sams igen. En sådan här dag förstår man ju verkligen att man är övertrött och överkänslig och att det då är nära till irritation.

Nu har vi precis hämtat det sista i tvättstugan och bäddat. Jag är så trött att jag knappt hänger ihop och jag har riktigt ont men jag har ett göromål kvar. Jag måste duscha för jag vill ju vara ren när jag lägger mig i en riktigt, riktigt ren säng.

Och så hoppas jag att jag vaknar tidigt imorgon, utvilad och pigg!

2 kommentarer:

  1. Oj vilken flitig och effektiv dag ni hade! Hoppas du kommer ihåg att viiiila idag då!!! Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Tala om VILA! Jag var inte långt ifrån soffan under hela dagen. Jag vilade så mycket jag kunde!
    kram

    SvaraRadera