tisdag 11 september 2012

MMS Träning

Jag har som jag tidigare nämnt börjat på MMS vilket står för multimodal smärtbehandling. Det multimodala innebär att det är en stor bredd av yrkeskategorier inblandade. Det är läkare, kurator, arbetsterapeut, sjukgymnast och kiropraktor men man behöver inte alltid behandling av alla.

Jag fick ett träningsprogram individuellt utprovat och har tränat två gånger. Eftersom jag har belastat snett i så många år har jag en hel del att träna på. Framför allt tränar vi på att få in rätt kroppshållning och rörelse och det är svårt!! Jag skall lära om hur jag står, går, sitter, reser mig osv. Det är till synes märkliga övningar såsom tåhävningar och myrsteg men det kräver väldigt mycket. Det är inte de stora muskelgrupperna vi tränar och det är varken hoppigt eller flåsigt men ändå skitjobbigt! Första gången mådde jag illa efteråt. Andra gången grät jag. Jag gjorde en rörelse som de kallar för knägång som skall träna höfterna, få in rätt hållning och få bort låsningar. Höfterna klarade sig bra men den påverkade även hela ryggpartiet och jag fick väldigt ont i skuldrorna.

Jag har smärtor på många olika ställen och det är givetvis olika typer av smärta. Det kan även variera på ett och samma ställe. Jag tror jag har tre olika smärttyper som förekommer i axel/skulderpartiet. När jag har stor påfrestning under en lång tid känns det som att någon sticker in en kniv, denna smärta är vanligtvis pulserande. En annan typ är en dov smärta som är som ett störigt oväsen i bakgrunden. Den jag kände av igår är annorlunda. Den är inte lika skärande som den första men den tar över betydligt mer än den andra. Den är som ett jordskred som inte ser så mycket ut vid anblick men det rör sig som bara /)&(#"¤# undertill. Den är svår att hantera och igår gjorde den mig förtvivlad.

Och nu har jag hamnat lite mittemellan. Jag tränar på att lämna mitt gamla rörelsemönster och att träna in ett nytt. Men det är något som tar lång tid och mycket träning. Just nu känner jag mig emellanåt som en blandning mellan en gorilla och bambi på hal is. Jag känner mig svajig och svag i musklerna. Jag brukar ta smärtstillande så sällan som möjligt men jag har tyvärr varit tvungen att höja dosen eller kanske snarare ta dosen! Det är inte så roligt men jag inser ju att det kräver en del att förändra något som har funnits med så länge. Jag förväntade mig att det skulle bli sämre innan det blir bättre.

MMS pågår i 8 veckor om jag kommer ihåg rätt och det är tre tillfällen i veckan vilket är väldigt mycket! Det är träning, föreläsningar och behandling. När jag fick informationen för några månader sedan sade de att det är tufft men jag tyckte inte det lät så jobbigt.
Jag hade fel.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar