söndag 31 juli 2011

Förklaring

Jag har undrat varför jag mår lite illa varje dag och att det känns allmänt obra.
En förklaring har jag kommit på.

Jag lägger mig alldeles för sent vilket leder till att jag blir tröttbakis.
Kommer du ihåg bakislistan jag skrev för någon vecka sedan? Det finns två typer av trötthetsbakfyllor. Den ena är helt sonika när jag sover för få timmar. Den andra är när jag lägger mig för sent. Jag läste någonstans att sovtimmarna innan klockan 12 är de viktigaste och de ger mer vila per timma än de andra. Det märker jag i min kropp. Även om jag sover tillräckligt många timmar blir jag trött och illamående om jag lägger mig för sent.

Så egentligen borde jag lägga mig innan klockan 10 för att verkligen låta min kropp få den vila den så väl behöver. Det gjorde jag när jag var som sämst. Det gör jag inte längre. På ett sätt borde jag kanske glädja mig åt det eftersom det betyder att jag är starkare. På ett sätt gör jag det. Men samtidigt oroar det mig att jag pressar mig. Vissa kvällar har jag legat och läst till klockan 1 vilket verkligen inte är något att rekommendera.

Jag känner mig som en pensionär. Förr lade jag mig aldrig speciellt tidigt. Att lägga sig klockan 10 hade jag nog inte gjort sedan jag var barn eller sjuk. Fast det är ju det jag är. Sjuk alltså. Eller...inte jag....utan kroppen. Och jag skulle nog vilja skriva sliten istället för sjuk. Men det är så jag måste tänka på min kropp och inte utsätta den för dessa påfrestningar. Vad spelar det för roll att jag går och lägger mig när andra liksom börjar? Jag behöver ju göra det som är bra för mig. Men varför skall det vara så svårt?

Med det sagt/skrivet har klockan ånyo närmat sig 12. Med fem minuter till godo skall jag kasta mig i sängen och köra kvällsgoset med kissen innan jag somnar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar