tisdag 19 juli 2011

Bakfylla

Med tanke på att jag varit abstinent i sådär 8 år vad gäller alkohol så har jag många bakfyllor!
Alkohol undviker jag men allsköns droger stoppar jag allt i mig. Medicinska alltså. Den illegala sorten har jag aldrig närmat mig vilket jag är stolt över. Jag hade en gång en dröm där jag provade någon slags drog och jag kommer ihåg hur besviken jag var på mig själv. Vilken tur att jag vaknade!

Sovbristbakfylla, sen insomningsbakfylla, migränbakfylla, för hög aktivitetsbakfylla, engagemangbakfylla. Listan kan bli lång.

Men vad betyder då allt?
  • Sovbristbakfylla är inte svårt att lista ut, det är när jag har sovit för lite (vilket dock inte händer så ofta).
  • Sen insomningsbakfylla händer numera var och varannan dag. Om jag lägger mig för sent spelar det ingen roll hur länge jag sover för jag får bakfyllekänningar ändå. Så ikväll har jag tänkt lägga mig tidigt. Är det förresten någon som känner igen de orden och tror på mig? Har visst skrivit så förr...
  • Migränbakfylla är precis vad det låter som. Dagen efter ett migränanfall är det som att ha träningsvärk i hjärnan förutom alla andra av mina bakfylletecken.
  • För hög aktivitetsbakfylla är när jag gjort för mycket. Borde jag inte ha lärt mig vid det här laget att undvika detta?
  • Engagemangbakfylla. Ju roligare och trevligare jag har, desto värre blir det. Jag orkar inte med för trevliga och intressanta människor!

Fast egentligen handlar allt om samma sak - trötthet. Men känslan av bakfylla är ungefär detsamma - huvudvärk, illamående och matthet i kroppen.

Det är också av denna anledning som jag undviker alkohol. Eftersom jag redan får så många bakfyllor behöver jag inte öka på det. När utmattningen bankade ner mig så totalt blev jag extremt känslig för alkohol. Efter enbart några glas vin blev jag oerhört påverkad och kräktes. Det blev så obehagligt att jag började undvika alkohol. Så känslig är jag troligtvis inte numera men efter 8 års abstinens har jag ingen större längtan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar