söndag 5 augusti 2012

Förvaltning

Dagens bibeltext i kyrkan handlade om förvaltning. Det tyckte jag var intressant med tanke på att det både har kommit upp i tankar och i en bok jag läser. Att förvalta sina gåvor. Vilka är mina gåvor och hur förvaltar jag dem bäst? Dessutom blir det en stor skillnad om man förvaltar det för enbart sitt eget bästa eller om man tänker på det i större sammanhang. Det som jag ser som en gåva hos någon annan kanske inte vederbörande håller med om. Finns det gåvor som enbart är till glädje för mig själv och kan jag ha en gåva som hjälper andra men inte gör så mycket för egen del? Fast att hjälpa andra torde ju rimligen även ge mig något i förlängningen. Det är enklare att tänka på sina kvalitér och gåvor i yrkes- och arbetssammanhang. Har man som jag inte arbetat på ett tag blir det faktiskt svårare. Nu arbetar jag visserligen men inte alls med något som jag är utbildad inom. Å andra sidan borde naturlig begåvning visa sig starkare i ett område där man inte kan förlita sig på teoretisk kunskap.

Det tål att tänkas på.
Vilka är mina gåvor?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar