onsdag 3 augusti 2011

Sommarstugeätande

Sen frukost och middag vid 20.00. Så ser matdagarna ut.
Däremellan panikäter jag ett paket ballerinakex under dagen. Dels för att få i mig någon näring och dels för att hantera dagarna här. Och trots att ett paket kex under en hel dag är väldigt mycket mindre än vad jag åt när min ätstörning var som sämst så mår jag dåligt av det. Jag märker att min kropp har blivit känsligare för näring och vad jag stoppar i mig. Eller så är jag mer medveten om hur jag mår...

Varför äter jag inte lunch eller tar några mackor istället? Bra fråga, jag vet inte. Det kommer så hastigt och det blir sådan ätpanik över det att jag tar det som är snabbast och det som hjärnan är mest bekant med och det är tyvärr sötsaker.

Men hela dagen blir fel. Jag mår hela tiden konstigt och illa. Det har säkert andra orsaker också men matrutinerna gör det ju verkligen inte bättre. Jag försöker att planera in lunch och mattider, det har dock inte fungerat så bra. Här fikas det ofta och det är inte alltid min hjärna klarar av att tänka ut en bra lunch. Dessutom äter jag en sen frukost och tänker att jag inte behöver äta än och sedan vips är klockan halvsju och jag är alldeles matt av hunger. Det är jag även om jag stoppat i mig ett kexpaket. Skillnaden är bara att med kexen i magen så mår jag dessutom illa.

Jag har inte lagt upp någon plan för ätandet imorgon och nu orkar jag inte tänka på det för nu är det dags att gå och lägga mig.

2 kommentarer:

  1. Det håller inte Inger, det vet du! Nu måste jag skälla lite på dig... Sen frukost, men sedan lunch, därefter ett mellanmål (kanske fika med de andra) och sedan kvällsmat. Frukt är bättre än ballerina för din kropp, t ex blåbär, hallon etc mår du bra av. Och lunch behöver inte vara en massa matlagning och svårt, gör det enkelt i sommarvärmen och på landet. Ett förslag är Fazer´s bröd "Rund och go" med skivat ägg, tomater, lite rödlök och om man vill lite majonäs. Supergott!
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Ditt skällande brukar oftast ge resultat, i alla fall om jag håller med dig! :-)
    Jag har tänkt mycket på det och försökt äta lunch så mattiderna inte blir så galna.
    Idag har jag tom lagat mat! Nästa steg är att kolla mina portioner, jag äter aaaalldeles för små portioner.
    kram

    SvaraRadera