måndag 5 april 2010

Påskhelg hos svärföräldrarna

Jag fullkomligt avskyr prat om vädret. Konstant prat om solen, ideligen gnäll om dåligt väder när den inte är närvarande. Det är inte dåligt väder bara för att solen inte skiner och det är minst 15 grader varmt!! Jag vet inte hur många timmar som gått åt bara till väderprat. De är inga positiva människor, de talar sällan om saker som är bra och glädjande (förutom när det är sol) och det gör ibland att det kryper i mig. Det gör också att jag emellanåt utbrister i extrapositiva saker. Det spelar ingen roll hur länge vi är där för de blir alltid ledsna när jag åker. Men det är jobbigt att de anspelar på skuldkänslor och berättar om hur ensamma de blir. Ni är ju inte ensamma, ni är ju två! :-)

Min sambo hör inte så bra. Han har att brås på, båda hans föräldrar hör inte bra heller, verkligen inte bra. Men de gillar inte att använda hörapparat. Det kan jag förstå för det blir ju inget naturligt ljud av den. Dock är det svårt att samtala med människor som inte hör. Det tar också väldigt mycket kraft i anspråk. Och trots att jag talar tydligt och högt och med inte för många ord är det ändå sällan de svarar på något jag faktiskt säger. Pratar vi om vädret spelar det ingen roll. Men om vi kommer in på något annat ämne så kan det vara jobbigt att hela tiden bli avbruten för prat om annat. Även om jag vet att det givetvis inte är illasinnat känner jag mig överkörd och jag blir ledsen.

Det är alltid skönt att komma hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar