måndag 2 april 2012

Bildterapi, 3:e sessionen

Idag var jag på tredje sessionen hos min bildterapeut.
Vi pratade om ilska, rädsla och andra starka känslor varvid hon bad mig att måla. Hon hade oljekritor och vattenfärger men med Vidarkliniken i färskt minne frågade jag om hon hade pastellkritor. Av någon anledning vill jag helst måla med händerna som verktyg. Som tur var hade hon detta.

Av mina vanliga prestationskrav finns inte ett spår, varken hos henne eller förra året på Vidarkliniken när jag målade känslor. Hade jag gjort samma sak hemma hade prestationskraven säkert dykt upp. Men jag är tacksam att jag kan släppa dem någon gång och speciellt vid sådana tillfällen.

Hon bad mig måla, ångest tror jag det var. Jag tänker faktiskt inte alls när jag gör detta vilket är ovanligt då min hjärna snarare brukar vara på överklockad. Jag började med orange och tog sedan blått och sedan brunt. Jag målade och spred ut färgen med händerna. Och mitt i målandet kommer den starka känslan upp och kastar sig över mig. Från att ha varit i ett helt neutralt stämningsläge målar jag ångest och får nästan upp hela ångestladdningen. Jag är så otroligt fascinerad över hur färg påverkar mig. Jag tror att det skulle kunna vara något riktigt bra verktyg. Om jag kan måla till mig dessa jobbiga känslor kanske jag kan måla mig ur dem också? Jag har köpt ett fint skissblock och ett stort set pastellkritor.

Får se vad det kan leda till.

Nu är jag helt slut efter denna dag så nu skall jag gå och lägga mig.
Imorgon är värken säkert borta och en bra dag väntar mig när jag vaknar.
Nattinatt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar