fredag 6 augusti 2010

En husmoders plikt.

Jag hade inte mer än avslutat föregående inlägg innan S:s föräldrar kom hit.
De bor i stan och stugan ligger sådär 5 km bort. Det har hyrt denna stuga sedan 60-talet men nu är det min sambo som tagit över kontraktet. Jag får vara med på nåder, jag har ju bara varit med i 6 år så jag räknas inte med helt.

Jag kan förstå att de räknar stugan som sin, jag kan förstå att det är svårt att släppa den men hallå!

Precis när jag hade klickat i skicka för föregående inlägg gick S:s mamma in och diskade. När jag kom in och såg det blev jag upprörd. Jag vill verkligen inte att hon skall komma hit och diska efter oss. När jag sade det sade hon att hon inte stod ut med att se disken som för övrigt bestod av 5 desserttallrikar med skedar. Jag föreslog att hon skulle gå ut i solen så att hon inte skulle behöva se disken.

Men det var en husmors uppgift att diska lilla du, sade hon. Det var ju också så synd om S som målade och jobbade.

Det spelar ingen roll vad jag säger, hon slår dövörat till. Och det lyckas hon väldigt bra med, speciellt när hon inte har hörapparaten på. Hon är över 80 och det enda hon pratar om är väder, blommor och sin son. Det går aldrig att prata med henne, hon svarar på vad hon tror att jag säger vilket typ aldrig stämmer. Det är så jobbigt och energikrävande!

Jag är så arg och ledsen att jag är alldeles darrig. Min energinivå ligger på typ - 24 nu och det är stor del av dagen kvar.

Jag blev jätteledsen och grät när jag berättade det för sambon.
Ingen bra idé.

Han blev arg på mig och sade att mitt tjafsande förstörde hans dag.

3 kommentarer:

  1. Tycker du är värd bättre än allt det du får ta emot jämt.

    SvaraRadera
  2. Men...vad är han för en innerst inne???
    Så, de håller på!!! Förstår att du blir tokig, jag har 2 svågrar som är precis likadana - pappskallar!!!

    SvaraRadera
  3. Försök hålla det ifrån dig så gott det går. Tänk på att ni är helt olika generationer, du och svärmor. Det viktiga är ju att du och S inte tycker så om "husmoderlig plikt". Det är trots allt ni som bor ihop, släkten slipper du ju den mesta tiden av året. Kram Lotta
    PS Tack för senast, jättetrevligt!

    SvaraRadera