lördag 3 december 2011

Att välja glädje?

Under några dagar (?) har jag känt en stor irritation mot min sambo. Jag är sur, irriterad, arg, besviken, ledsen samt uppgiven.

Under en sådan känslovåg satt jag och arbetade i min affirmationsbok. Just då höll jag på med en sida där jag skrev - jag väljer glädje. Jag började faktiskt fnissa en smula, riktigt roligt. Och tänk att man kan ge sig själv en tankeställare så där lätt.

Och ja, jag lyckades faktiskt byta ut mina tankar och känslor av irritation mot lite mer lugn med inslag av en smula glädje.

Kan det verkligen vara så lätt?
Ja, ibland. Det beror nog på hur starka känslorna och tankarna är för stunden samt vana. Men faktum är ju att det är jag själv som bestämmer. Det är inte alltid man tror det. Ibland känns det som att jag flyger lite hit och dit i vinden. Men ingen annan kan bestämma eller kontrollera mina tankar och känslor. Det kan vara svårt vissa stunder med tanke på att jag är en empat och känslomässig svamp som känner av och känner in. Där har jag något att jobba på/med.

Där också. ;-)

Undrar hur det blir imorgon.
Jag tror minsann jag skall välja glädje då också.

...om jag bara kommer ihåg...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar