torsdag 28 februari 2013

Begränsningar

När jag fick all information om operationen och alla restriktioner kändes tidsbegränsningarna nästan ogreppbart långt fram. Men jag har redan kommit över flera gränser!

Under 3 veckor skulle jag ta sprutor för att förebygga proppar och det är jag färdig med! Det är över 4 veckor sedan operationen och jag kan inte fatta att det har gått så fort samtidigt som det har känts väldigt långsamt och jobbigt! Jag har antecknat begränsningarna och där står det att jag enbart får sova på rygg under 3 månader. Det gick inte så bra, efter 2 veckor började jag försiktigt vända mig på sidan, jag klarar verkligen inte av att sova på rygg! Som tur är tog jag upp det på senaste kollen och då fick jag höra att det bara var under 4 veckor vilket överensstämde med informationen jag hade fått så nu kan jag sova på sidan med gott samvete!

Enligt samma anteckningar skall jag ha gördel på mig dag och natt under 6 veckor men sjukgymnasten sade 4. Fast i det fallet vet jag inte om jag tror mer på henne så jag sover nog några nätter till med den. Fast jag ser verkligen fram emot att slippa den under natten! Efter det skall jag ha den på dagtid i 6 veckor och sedan fortsatt om jag skall göra tunga saker. Fast jag vet inte exakt vad som menas med tunga saker och när jag får börja lyfta dem!

Cykla får jag inte göra på 4-6 veckor. Tar jag mellanvärdet på det kan jag ta fram cykeln i nästa vecka! Smärtstillande borde jag äta i minst 4 veckor och det känner jag stämmer. Om jag glömmer ta en pilla känner jag av smärtan. Då kommer ett smärtgenombrott och fler sådana vill jag inte ha. Japp, jag tycker fortfarande det är ett lite roligt uttryck. Eller kanske inte roligt, snarare användbart!

Stramheten skulle finnas med i ca 4 veckor. Pyttsan, den lär nog finnas med betydligt längre än så! Men det blir ju bättre och bättre.

Jag har en speciell bh som jag skall ha på mig lääänge. Om jag har fattat det rätt skall det vara i 3 hela månader. Under lika lång tid skall jag tejpa såren för att de skall bli fina.

Ytterligare en tidsgräns gällde träning. Jag får inte träna magen under de 3 första månaderna. Jag antecknade faktiskt inte detta, det kändes inte som om det var så viktigt att hålla reda på! ;-)

Vad gäller tröttheten verkar det som om att den inte alls har några begränsningar. Jag är så fruktansvärt trött hela tiden. Jag är sjukskriven i drygt en vecka till men jag klarar inte ens att vara uppe en hel dag än. Vid 6-tiden idag började jag fundera på när jag kunde lägga mig och då har jag ändå inte gjort något speciellt idag. Jag försöker att sätta fram gränserna och göra mer för varje dag med promenader och så men det blir enorma bakslag. Istället får jag nog acceptera att min kropp skall utmärka sig även här och vilja ha längre tid! Inte ens med tupplurar funkar det. Jag känner mig på gränsen till att trilla ihop hela tiden. Sedär, ännu en gräns! Undrar när jag kommer förbi den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar