fredag 21 december 2012

Krånglig, jag?

Det är inte midnatt som råder utan förvirring i detta hus.

Jag kommer alltså att opereras i mitten av januari. Däri ligger ingen förvirring även om jag har många frågor till kirurgen. Det påminner mig om att jag borde påbörja den listan. Det som gör mig förvirrad är sjukskrivningen.

Jag blev år 2010 utförsäkrad och fick ta tjänstledigt från min arbetsplats för att skrivas in på Arbetsförmedlingen. Redan där tycker jag det är en hel del som är snurrigt. Det ligger liksom inte rätt i munnen eller handen att be om tjänstledighet för en sådan sak. På blanketten finns det förtryckt några saker såsom föräldraledighet, studier och annat jobb. Ingenstans kan jag bocka i att jag behöver vara ledigt från mitt arbete för att skrivas in på AF ett tag. För att liksom se hur de har det där.

Ersättningsnivån var också snurrig. För mig i alla fall. För alla andra tycktes det vara glasklart. När jag ringde till A-kassan hänvisade de mig till Försäkringskassan och när jag ringde dit hänvisade de mig tillbaka till A-kassan. Solklart. Den dansen höll vi på med i över ett år. En gång verkade det hända något då jag blev uppmanad att skicka in en blankett. Dock visade det sig att jag redan hade skickat in den nämnda blanketten ett år tidigare. Den stora frågan var vad aktivitetsstödet baserades på. Jag trodde ju i min tjänstemannahjärna att det var min lön som ersättningen baserades på. Och det var det ju, fast bara lite. Jag kommer inte ihåg vad de kallade det men det var typ en uppskattad lön. Varför skulle de uppskatta en lön om de hade en reell att utgå ifrån? Det var inget jag uppskattade, det gjorde allting liksom bara krångligare.

Och krångligare blev det när jag fick retroaktiv löneförhöjning såpass mycket att det förvånansvärt nog gjorde en skillnad. Den skillnaden ville jag gärna se på mitt konto. Fast det gick ju inte. För aktivitetsstödet baserades på den uppskattade lönen (fast bara lite) när jag blev utförsäkrad och jag fick lov att uppge min inkomst. Och att jag fick retroaktiv löneförhöjning påverkade inte för jag skulle jag ju angett min lön. Men den visste jag ju inte om att jag hade. Inte förrän sådär ett år senare. Och då var det ju försent. Det är ju en självklar regel. Vet du inte om din kommande inkomst så kan du ju inte få ut den!! Det säger väl sig själv!

Jag gav inte upp, jag är en envis sucker! Till slut fick jag en trevlig och engagerad Rolf på tråden. Han rådbråkade sin hjärna och till slut lyckades han få till stånd en höjning av min ersättning. Dock baserades det på helt andra regler som jag till min lycka uppfyllde. Fast egentligen skall jag ju hålla mig på mattan, inte bara ekonomiskt sett. Har jag hamnat på en nivå får jag väl ändå hålla mig kvar där och inte bråka. Hur ser det ut om alla möjliga människor vill ha höjd ersättning, det går ju inte bara an!

Min lön har förvånansvärt nog ökat igen. Detta är dock inget jag kommer att se röken av för nivån bestämdes ju för typ 10 år sedan, innan jag blev sjukskriven. Det gäller att ha framförhållning!

Nu är min fråga hur en sjukskrivning kommer att påverka min utförsäkring samt tjänstledighet från min arbetsplats för att AF så gärna vill ha mig där. FK tycker ju inte att jag är sjuk men varken min arbetsplats eller AF eller jag för den delen tycker att jag är helt frisk. Om jag sjukskrivs 5 veckor för min operation, hur kommer det att påverka min tjänstledighet och tillgänglighet för AF? Jag kan få behålla aktivitetsstöd under min sjukskrivning men AF kan också avbryta den. Då är jag alltså sjuk i fem veckor men när den sjätte veckan invigs då är jag frisk? Vad hände med mellantiden, rehabiliteringstiden som brukar uppstå vid olika former av ohälsa? En rehabilitering är ju olika lång beroende på sjukdomstillstånd. En influensa kanske bara kräver två dagars vila när febern väl är borta. Fast får man lov att vila egentligen? Är du inte influensasjuk så är du väl frisk? Det måste man väl vara, dagarna efter det är ju rehabilitering. För antingen är man sjuk eller inte. För rehabilitering finns inte i vårt samhälle för FK räknar inte med sådant längre. Är du inte sjuk är du något annat. Vem bestämmer vilken arbetsförmåga man har? Vem kommer hem och tillbringar några dagar i min kropp för att se vad jag klarar av? Vem tar med i beräkningen att eftersom alla kroppar är olika så påverkas vi också på olika sätt av olika saker. Exempelvis är denna kropp väldigt känslig för medikamenter. Således reagerade den på  cytostatikabehandlingen som det giftbombardemang det är och slog ut mig totalt. Andra kroppar klarar det bättre. Vissa ben läker fortare än andra, är du egentligen sjuk väl ditt benbrott har spikats ihop?

Jag är absolut för att man skall titta på långvarig sjukskrivning. Jag var glad när jag hörde om att det skulle komma nya regler där man försökte få igång människor. Jag anser mig ha haft en väldigt tur med kontakten med AF och jag är väldigt glad att jag arbetstränar och är igång igen. Men ändå är det konstigt. Det ger upphov till förvirring och alla märkliga regler ger ju inte direkt sjukskrivna eller utförsäkrade en trygg och säker plattform för att läka och nå fram till aktivitet igen. Borde inte det vara huvudsyftet när man har ohälsa? Att läkas? Som det är nu verkar det ofta vara en kamp där läkare, AF, FK och A-kassan är dina antagonister. Tänk om man istället hade ett samhälle där de inblandade hade samma mål och lyssnade på individen det gällde.

Förvirring uppstår också när jag skall börja arbetsträna på min arbetsplats. Det finns något som heter rehabiliteringsbidrag men det kan jag inte få eftersom FK anser att jag inte är sjuk. Inte heller jag anser att jag är sjuk men jag är å andra sidan inte helt frisk. Jag trodde dock att rehabilitering var just rehabilitering, något som kommer efter ohälsa och förhoppningsvis skall leda till hälsa. Nu skall min arbetsplats och AF rådbråka hur jag skall kunna arbetsträna där och vilken ersättning som bör utgå. För det är minsann inte självklart. Fast borde det inte vara det? Borde det inte vara lätt att arbetsträna på just sin egen arbetsplats? Är det inte just sådant som bör uppmuntras?

Det finns något som heter förebyggande sjukskrivning som uppmärksammades när jag var på Lydiagården som är ett rehabställe för cancerdrabbade. Nu skall jag rekonstrueras och genom det förebygga ytterligare värk i min kropp genom att försöka balansera upp den. Men en cancerrehabilitering kan inte jämföras med annan cancerrehabilitering. Jag pratade med en man från FK idag för att försöka reda ut begreppen. Ja, jag var faktiskt trevlig trots att det är ett förvirrande område. Det är alltså hans jobb att svara på dylika frågor men han kunde inte. Är det inte självklart hur en sjukskrivning från aktivitetsstöd med tjänstledighet från arbete går till? Är det krångligt?

Eller är det bara jag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar