fredag 21 december 2012

Dagens lunch

Dagens mat har gått i ost och kolhydraternas tecken. Det är ju så gott.

Som vanligt hann eftermiddagen både ifatt och förbi mig innan tankarna på maten blev märkbara. Jag har stora planer på att göra en menytavla med utbytbara maträtter för att enkelt bygga ihop veckans mat. Men om jag inte ens kommer ihåg att jag har mat i kylen lär jag väl inte direkt komma ihåg att titta på menytavlan, hur tjusig jag än lyckas göra den. Den kommer att bli av dock!

Jag tittade på julmatsTV och jag vet inte riktigt hur associationerna gick ifrån julgodis till soppa men tydligen fanns där något. Jag kom att tänka på ett recept jag läste häromdagen och försökte nu hitta det. Föga resultat dock, det stod inte att finna. Så jag fick hitta på lite själv. Vilket jag gjorde med bravur får jag säga, det blev riktigt smarrigt.

Soppa på potatis, morot, blomkål, purjolök, vitlök, champinjon, grädde och en hel del parmesan. Till det valnötsbröd med ost. Jag åt säkert en hel tallrik. För mig är det lycka. Nu på kvällskvisten var det dags för dagens andra ostintag vilket blev falu rågrut (hur kan knäckebröd vara så gott?) med en smarrig brie som jag tror hette Meaux? Jag får fråga nästa gång. Je m'appelle Inger, comment tu t'appelles?

Parmesan har jag förresten gott om. Förra inköpet resulterade i en ceasarsallad innan illamåendet i form av en inklämd fluga i osten gjorde sig påmind. Jag brukar aldrig komma ihåg att returnera dåliga matvaror men denna gång ansträngde jag mig för att komma ihåg för det var så äckligt. När kvinnan i kassan frågade om jag ville ha en ny ost sade jag nej. Jag vill ha två som kompensation för det var så motbjudande. Det var sagt lite på skämt men jag fick faktiskt två styck förpackningar parmesanost! Jag mejlade även till fabrikören och fick en presentcheck på 150 kr. Det lönar sig tydligen med en fluga då och då. Fast ärligt talat hade jag nog kunnat vara utan detta lilla kryp och den ekonomiska kompensation den gav upphov till.

Imorgon skall jag handla Västerbottenost.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar