lördag 13 mars 2010

Att välja glädje?

Idag vaknade jag 4. Jag kämpade i drygt 2 timmar men kunde inte somna om så till slut gick jag upp. Av någon märklig anledning började jag att organisera bland köksskåpen. Jag vet inte varför, det är inget jag ens har tänkt på tidigare men bra blev det! Och trött blev jag till slut, jag fick lägga mig och ta en timme till med en katt på magen. Allt känns bättre med en katt på magen. Nej, nu narras jag. Värmevallningar är något jag med fördel går genom utan en katt i min omedelbara närhet.

Jag har haft stora mailbesvarardagen idag. Under flera månader har jag inte riktigt kunnat mobilisera tillräckligt med ork, minne och klar hjärna för att kunna formulera svar. Visst har det funnits delar av det men inte samtidigt så idag när det kom tog jag vara på det. När jag hade suttit i över två timmar fick det räcka. Då gick jag faktiskt ut och tog en promenad i regnet.

Det har varit en ganska bra dag tycker jag. Den har varit lugn, jag har varit lugn. Jag skall försöka att tänka långsamt, röra mig långsamt och tala långsamt. Jag kan behöva spara på energin.

Men precis nu rann energin bort och tårar kom istället.
Ännu en har förlorat kampen mot cancern. Det var ingen jag kände personligen men vi var medlemmar på samma forum.

Dessutom hade jag redan fått ett svar på ett av mailen jag skickade. Det var från min äldsta moster. Sist jag träffade henne var för 16 år sedan på sjukhuset där min mor dog. Hon har inte vetat om min sjukdom, jag berättade det i mailet. Nu fick jag svar. "Tråkigt att du har fått cancer men skönt att du är på väg tillbaka". Det var några ord till men jag fastnade i detta. Jag tyckte det var torftiga ord med tanke på att hennes syster dog i cancer.

Nu har jag fått sådan värk att jag knappt kan röra mig. Dessutom mår jag illa.
Jag klarar inte av att välja glädje just nu men imorgon kommer en ny dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar