onsdag 9 december 2009

Sångens läkande kraft

I söndags var jag på ett seminarium som min kyrka anordnar. Det var en sångerska/sångterapeut som skulle prata om temat sångens läkande kraft. Jag sjöng väldigt mycket när jag var yngre men på senare tid har det inte blivit så mycket men jag saknar sången. Jag tror själv att sång och musik är bra för kroppen och såg fram emot seminariet. Men jag blev faktiskt en smula besviken.

Jag trodde det skulle handla om läkande av kroppen, att hon skulle prata om den rent fysiska påverkan på kroppen i form av andning, muskler, hållning osv men det togs inte upp alls. Hon inledde med att visa en film som hon hade gjort där hon mest pratade om drakar som skulle bekämpas för att man skulle hitta sin egen inre röst och frigöra den blabla. Det var en vacker film men jag fick inte ut så mycket av den.

Efter filmen var det diskussion. Det var fortfarande ganska flummigt men en del intressanta saker sades iofs. Föreläsaren berättade att det var en forskare som hade upptäckt att om man översätter generna till toner blir det musik och något som jag inte kommer ihåg vad det var påminde om ödessymfonin. DNA:t är uppbyggt av 6 aminosyror och om man använder 6 toner kan man komma en bit musikmässigt . Gubben Noahs första rader använder exempelvis bara 3 toner. Äsch, jag blev mest irriterad.

Vissa saker hon sade var iofs väldigt bra men nu är jag så trött att jag inte kan återge dem, just nu är de precis som bortblåsta ur minnet!

Men sammanfattningsvis tror jag att både hon och jag kan enas om att det är bra med musik och att kroppen mår bra av att sjunga!

2 kommentarer:

  1. Inger, min uppfattning och livserfarenhet är också att musiken och sången har en läkande kraft. Rent fysiologiskt sjunker blodtrycket, positiva hormoner utsöndras, andningen förbättras och allt detta leder till avslappning så att egergi fördelas inom alla kroppens organ. Till detta tillkommer gemenskap med andra både när man sjunger i kör eller lyssnar på andra. Musiken i sig har samma effekt. Spec. Mozarts musik rekommenderas till att kunna slappna av och må bättre efteråt. Jag skulle lägga till: taktil massage, beröring frigör hormon oxytocin. Det är inte bara apor som tycker om att ha pälsvård som vi kan se i djurpark.
    Hoppas att du får i framtiden härliga stunder med musiken.

    SvaraRadera
  2. Jag håller helt med dig Liba. Jag vet ju en del om detta och det var det jag ville höra mer om så jag blev en smula förvirrad och dessutom lite besviken att det inte alls det som föreläsningen handlade om. Men jag kanske vet tillräckligt, dags att börja sjunga istället! :-)
    kram

    SvaraRadera