onsdag 16 december 2009

Drömmar

Jag har alltid drömt mycket. Vissa mediciner påverkar mig så att jag drömmer ännu mer och konstigt. Vissa mediciner ger även riktigt ruskiga mardrömmar.

Men jag har några drömmar som återkommer gång på gång. När jag var liten drömde jag väldigt ofta att golvet under mig gav vika. Inte bara golvet utan jorden och allt under mig så att jag bara föll. Jag började drömma det när jag var ganska liten men denna dröm är lätt att härleda. Vid den tiden bodde vi på landet och en bit ifrån vårt hus fanns en liten sjö. Vi fick absolut inte gå dit och åka skridskor men tror ni vi lyssnade - nää. Det började knaka våldsamt under mig men jag blev så skräckslagen att jag inte kunde röra mig. Min äldsta syster kom till undsättning och slet mig i säkerhet. Det är ju inte så svårt att räkna ut att den händelsen och den återkommande drömmen hör ihop! Detta drömmer jag inte längre, tur det för det var ganska läskigt.

En annan vanlig dröm är att jag skall flytta. Ofta har jag sagt upp min gamla lägenhet som jag egentligen trivs med och skall flytta någonstans dit jag egentligen inte vill bo. Antingen är det i en liten stad jag bodde i när jag flyttade för att jag skulle börja plugga eller så är det den lilla staden jag kommer ifrån och ofta till och med den sista lägenheten jag hade innan jag flyttade. Och jag vill absolut inte flytta, jag fattar inte varför jag skall göra det och jag ångrar mig jättemycket att jag sagt upp lägenheten. Det är en hemsk känsla!

En annan variant på flyttdrömmen är att jag skall flytta någonstans och att jag upptäcker att det liksom finns fler rum. Det är både större och finare än vad det var när jag bestämde mig för lägenheten och det är skrymslen eller rum som ingen känner till, bara jag. Denna dröm har jag absolut ingen aning om vad den kan betyda!

Ännu en dröm med variationer - jag brukade drömma att jag skall ut och resa men att jag inte är färdigpackad. Flyget går om en timme och jag är fortfarande hemma och har inte ens börjat packa än - panik!

Det jag drömmer nu är att jag skall till skola. Det är första dagen på kursen och jag måste vara på uppropet för annars stryks jag. Men jag hittar inte till skolan eller så hindras jag av att så många saker händer så jag bara inte kan komma dit i tid. Dessa är hemska drömmar. Det är så mycket frustration med i drömmen och som jag har svårt att släppa även när jag vaknat.

Jag tror att jag läst att flyttdrömmar har med hur man mår samt sitt inre att göra.
Vad gäller res/skol-drömmen är det inte vart jag skall som är det viktiga utan att jag inte kommer dit och det skall också betyda något. Jag vet inte om det räknas som att jag skall jaga dit i tid och att det då är en stressrelaterad dröm.

Förr i tiden vaknade jag ofta av att jag inte fick luft. Jag vaknade och fick storandas för jag fick panik. Det har jag börjat nu igen. Nu är jag lite förkyld så det kanske inte är så konstigt att det blir så. Om jag är täppt i näsan så kan det bli så. Jag läste någonstans att just sådana drömmar beror på kroppen, sömnapné. Andra beror på blodtrycksfall.

Kroppen är märklig, fantastisk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar