söndag 1 december 2013

Jag är spänd

Nu skall jag visa prov på min oerhört avancerade förmåga att teckna i ett ritprogram som är helt nytt och med min allra första laptop.Ni får försöka se det mer som en schematisk bild än en faktiskt proportionell återgivning av min lekamen. Jag har försökt att visa hur min kropp har påverkats av de tre senaste operationerna, dvs de som har med cancern och rekonstruktionen att göra.

Vid den första operationen, mastektomin, gjordes även en axillutrymning och det känner jag fortfarande av. Det är pilen som finns i höger armhåla. Det drar under armhålan och även en liten bit ner under överarmen. Jag borde nog stretcha mer.

Vid andra operationen, DIEP:en skar man ut en stor bit av magen, hud och fett som omformades och syddes fast som ett bröst. Notera att det vid höger armhåla har bildats en liten klump som jag inte alls tycker om. Min buk är fortfarande väldigt spänd och det är enormt jobbigt. Efter varje måltid blir det ännu värre. Bukspändheten gör att det spänner vidare vid båda låren samt i underlivet. Märkligt nog var det ingen som nämnde att det samtidigt skulle bli ett underlivslyft, de är inte helt behagligt. Det drar även uppåt vilket gör att jag ständigt har ont omkring naveln. Naveln som har skurits ut och flyttats. Direkt efter operationen är det givet att det är spänt, man har ju faktiskt dragit ihop ganska mycket. Men nu är det över 10 månader sedan och det borde inte vara så jobbigt fortfarande. Dock har läkaren inte tagit mig på allvar. Men nu är det slut med det, nästa gång jag träffar honom måste han göra det! Jag har även fortfarande ont i muskeln  som delades för att få tillgång till ett kärl och när jag spänner magen syns det tydlig skillnad i muskulaturen.

Vid den tredje operationen har man minskat bullen under höger armhåla men inte tillräckligt mycket i mitt tycke. Det gjordes även en förminskning av mitt andra bröst. Att själva bröstet är spänt är inte så konstigt men det är även spänt under, ner mot magen.

 

Detta gör att det är inte så mycket hud på min överkropp som känns skön att vara i, det spänner, drar och gör ont. Jag är givetvis tacksam över att jag har fått ett nytt bröst (eller något likande) men jag undrar ibland hur det hade varit om jag inte hade gjort en rekonstruktion alls eller om jag hade valt en expanderprotes istället.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar