söndag 25 november 2012

SVBK

Om du blandar lika delar mosad geting och solsveda får du ungefärligen fram den hemska känslan av att ha ont i huden. Det finns inget att göra utan bara stå ut och låta det gå över. Lyckligtvis brukar det inte vara i mer än några dagar men det är å andra sidan desto mer intensivt så länge det varar. Mer än några dagar per ställe det vill säga, för det kan fortsätta någon annanstans. Denna omgången var nog den i area mest omfattande. Området som smärtade var baksidan av mitt höger ben, från halva skinkan ner till foten. Och från foten tog neuropatin vid som har liknande smärta när den är som värst. Jag har aldrig fått någon förklaring till denna smärta och har inte träffat på så många som har den. Dock tror jag den tyvärr är betydligt vanligare än vad det ger sken av. Jag märker tydligt att den har med stress att göra eftersom det alltid slår till när jag har mycket aktiviteter och dålig tillgång till återhämtning. Och för att göra det ännu konstigare och svårt att förstå är det en värk som flyttar sig. Det är några ställen den företrädelsevis drabbar såsom låren och armar. När det handlar om låren kan det vara både fram och baksida, dock aldrig samtidigt. Armarna är alltid överarmarna och alltid på baksidan. Ibland går det upp till skinkan vilket är hemskt jobbigt för det är gör extra ont att röra sig. Den allra värsta smärtan är när hela underlivet involveras. Då räcker det inte med mosad geting och solsveda utan du får lägga till en rytmisk skärande smärta. Jag har aldrig sökt för detta hos läkare. Jag skulle aldrig någonsin gå till någon och berätta att jag har ont i huden och det flyttar sig från gång till gång. Det är det SVBK varning på. Jag måste kolla för jag är inte säker på förkortningen för sveda och bränn kärring.

Om du vet något om denna smärta får du gärna skriva några rader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar