onsdag 28 november 2012

Hitta rätt?

I morse när jag gick upp (väldigt sent för övrigt) såg jag till min glädje att både toaletten, handfatet och spegeln var städad. Tänk vad duktig jag är när jag inte kommer ihåg det (fast bara lite). Det är ungefär som att hitta bortglömda pengar någonstans i gömmorna. Inte för att det händer så ofta men det har faktiskt hänt. Några gånger lade jag medvetet undan pengar som jag sedan givetvis glömde bort. Vilken glädje att hitta dem sedan! Och vilken glädje att komma upp till lite nystädat. Synd jag inte hinner så mycket på kvällen, annars hade jag kanske kunnat vakna upp till en helt nystädad lägenhet. Ibland kommer jag upp till en helt ren diskbänk, det är också roligt. Roligare än att hitta saker i sängen i alla fall. Fast om jag nu skall hitta grejer där så kan det väl vara pengar istället för ostbågar, äppelbitar och nötskal! I trappuppgången, en halv trappa ner har jag vid två tillfällen noterat ostrelaterade saker. Första gången var det ostbollar och andra gången var det ostbågar. Först tyckte jag det var lite roligt men sedan blev jag helt förfärad, tänk om det var jag!!! Men nej, jag tror faktiskt inte att jag är ute i trappan och snurräter ostbågar. Ostbollar har jag aldrig handlat. Tur att jag inte brukar handla sådär i snurret, det hade kunnat bli konstigt. Tänk att komma upp till ett kylskåp varje morgon där man inte vet vad som står inne och morrar åt en! Fast en gång har jag nog snurrhandlat när jag tänker efter. Det var en morgon som jag tog kvällsmedicinen istället för dagmedicinen. Jag försökte hålla mig vaken för jag ville inte gå och lägga mig precis när jag hade stigit upp. Vissa dagar har jag behövt lägga mig efter att ha gått upp, tvättat mig, satt i linserna, klätt mig och ätit frukost. Det var mer än jag hade energi för då. Men gudskelov är det läääänge sedan. Tillbaka till morgonsnurret. För att försöka hålla mig vaken gick jag och handlade. Jag antar att det var mjölk jag behövde, det brukar alltid vara det - jag borde köpa en ko att ha på balkongen. Fast när jag kom hem igen märkte jag att just matvarorna var det inte så mycket av. Choklad däremot hade jag handlat på både längden och tvären. Jag fick lägga mig när jag kom hem för jag kunde inte hålla mig vaken. Och jag tror nog att jag skulle föredra att hitta städning eller pengar istället för choklad till ett helt kompani. Fast jag har visserligen haft lyckostunder när jag hittat choklad när jag inte trodde jag hade.

Allt beror ju på vad man behöver. Just nu exempelvis skulle jag bli jätteglad av att hitta lite extra energi och en mer ovärkande kropp. Men för all del, jag kan nöja mig med en sedelbunt för idag! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar