torsdag 9 juni 2011

Kisse-uppdatering

Vi var ju inne med Ellie igår på djursjukhuset. Hon är 5 år och jag har haft Effie i 7 år och detta är första gången som de har varit sjuka. Både de och jag har haft tur!

Jag kände mig som världens sämsta matte när vi stod där. Precis som om det fanns något annat att göra än det jag redan hade gjort...Men det var så hemskt att se henne dålig. Jag vill inte ens tänka på hur är att ha sjuka barn!!

Jag lärde mig en ny förkortning, ÄDKB som betyder äta, dricka, kissa , bajsa. Varför skriver inte humanläkarna det i journalen tro, det är ju lika viktigt för oss. Fast förresten, på Vidarkliniken frågade de om vi bajsade bra fast de uttryckte det med lite finare ord.

Nu kom jag av mig...
Ellies ÄDKB funkade bra fram till igår. Jag gav henne vatten och då drack hon, för övrigt låg hon mest. Jag såg varken att hon var uppe på toa eller drack. Ett dygn utan föda för en liten katt är mycket och de skulle mata henne om hon inte åt. Uttorkade blir de snabbt och hon skulle också få dropp. När vet kände på henne visade det sig att hon hade ont i magen, lilla stackarn. Usch.

Så, lillsnuttan lades in. De skulle ta blodprov, ge vätska och mata henne samt röntga magen. När sköterskan kom in låg Ellie i mitt knä och försökte gömma sig litegrann. Hon gick direkt fram till henne och klappade henne samtidigt som hon presenterade sig. Efter det presenterade hon sig för oss. Det gillade jag! Fokus på det som är viktigt!

Eftersom magen ömmar är jag ju jätteorolig för att det skall vara något allvarligt. Jag ringde igår kväll för att höra hur det var och om det fanns mer information att få. Sköterskan sade att hon inte fick dela med sig av resultatet och att jag behövde vänta på att få prata med en vet. Hon sade dock att tre av blodvärdena var avvikande men inte alarmerande mycket. Sedan frågade jag om de gosade lite extra med dem när de hanterade dem och kände mig som världens fånigaste matte. Dock är jag säker på att de har att göra med "sådana som mig" varje dag och de jag har haft kontakt med har varit kunniga och förstående.

Efter undersökningen när vi väntade på sköterskan var både jag och Ellie storögda inför vad som hände i ett annat rum på andra sidan korridoren. Vi kunde se det eftersom båda dörrarna var försedda med glasparti. Veterinären hade hand om en hund, tog på sig handskar och stoppade in ett finger i rumpan på hunden. Stackars vovve, jag undrar vad han hade gjort!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar