fredag 17 juli 2009

Rälige Rutger - upptäckt

Första gången Rälige Rutger visade sig för mig var för ganska länge sedan. Det var precis innan julen 2006. Jag blev jätterädd och ringde direkt för en tid men trots att de petade in mig så fort de kunde så fick jag vänta ett tag. Jag blev skickad på mammografi men fick beskedet att det inte var något. Jag kommer inte ens ihåg vad läkaren sade att det var.

Rutger hade inte gjort mycket väsen av sig under några år förutom att han hade växt till sig en smula men i början av 2009 började knölen att värka. Den gjorde bara mer och mer ont och vid beröring var smärtan nästan outhärdlig. Jag kände mig lite sjåpig men gick ändå till samma läkare igen, 22 april. Denna gången var jag inte det minsta orolig. Jag vet ju att cancer vanligtvis inte gör ont. Enda anledningen jag gick dit var att jag ville ha bort den och jag behövde en remiss.

Fast jag fick varken bemötandet eller remissen jag väntade mig. Läkaren undersökte noga och avslutade med att skriva remiss på mammografi, ultraljud samt finnålspunktion och sade att knölen oroade honom. What? Det var ju bara en besvärande knöl - och sådana känner vi väl de flesta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar